استفاده از ورق استیل در ساخت مبدل حرارتی

نقش ورق استیل در ساخت مبدل حرارتی را به هیچ وجه نمی‌توان انکار کرد. این ورق‌ها شالوده اصلی تولید چنین محصولاتی هستند و به همین جهت همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده‌اند. به منظور تولید مبدل‌های حرارتی باید به سراغ ورق‌های استیل نسوز برویم، همان ورق‌هایی که در برابر حرارت از خود مقاومتی درخور توجه نشان می‌دهند. در ادامه متن قصد داریم این موضوع مهم را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم، تا پایان با ما همراه بمانید. برای مطالعه بیشتر راجع به ورق استیل  انواع ان می توانید مقاله ورق استیل چیست را مطالعه نمایید.

مبدل حرارتی چیست؟

پیش از بررسی کاربرد ورق استیل در ساخت مبدل حرارتی بهتر است با این دستگاه‌ها آشنا شویم. یک مبدل حرارتی دستگاهی است که می‌توان به کمک آن حرارت مربوط به یک سیال را به سیال دیگری انتقال داد این مبدل‌ها هم دارای استفاده‌های صنعتی هستند و هم در ساختارهای مسکونی از آ‌ن‌ها کمک گرفته می‌شود.

مکانیزم عملکردی مبدل‌های حرارتی به وجود تفاوت دما بین یک سیال و سیال بعدی ارتباط دارد. در واقع همین اختلاف دما موجب می‌شود تا مبدل مدنظر ما بتواند حرارت را به بهترین شکل ممکن انتقال دهد. تصور کنید که در یک بازه زمانی مشخص سیالی میزان حرارت خود را از کاهش دهد و سیال دیگری آن را به دست بیاورد. این چرخه به شکل دائم در مبدل‌های حرارتی در حال انجام است.

استفاده از این چرخه شاید در نگاه اول بسیار ساده به نظر برسد، اما تداوم آن منجر به ایجاد خوردگی‌های بسیار شدید می‌شود. دمای بالای سیالات به مرور زمان تنش‌های مختلفی را به ساختار مبدل حرارتی وارد می‌کند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند کارکرد دستگاه را با اختلال روبه‌رو کنند. از سوی دیگر، به کارگیری مواد سیال نیز عاملی برای خراب شدن آن‌ها است. کاربرد اصلی ورق استیل در ساخت مبدل حرارتی نیز با توجه به همین موارد مشخص می‌شود، زیرا این ورق‌ها می‌توانند از چنین مواردی به طور کامل جلوگیری کنند.

یک انتخاب عالی برای تولید مبدل‌های حرارتی

بهترین راهکاری که می‌تواند به منظور جلوگیری از آسیب‌های فیزیکی متعدد به مبدل‌های حرارتی مورد استفاده قرار بگیرد، به کارگیری ورق‌های استیل نسوز در روند تولید آن‌ها است. امروزه به منظور تولید چنین مبدل‌های خاصی از ورق‌های استیل سیصد و ده و سیصد و نه کمک گرفته می‌شود که هر دو آن‌ها دارای کاربرد فراتر از تصور در این زمینه هستند.

هر دو ورق مذکور به صورت اختصاصی به نحوی طراحی شده‌اند که در برابر حرارت‌های بسیار زیاد مقاومت خوبی از خود نشان دهند و این امر را می‌توان به وضوح در مبدل‌های حرارتی مشاهده کرد. احتمالاً می‌پرسید که دلیل این مقاومت حرارتی بالا دقیقا چه موضوعی است؟ برای پاسخ به این پرسش باید به میزان بالای کروم موجود در آن‌ها اشاره کنیم. به جرئت می‌توان بیان کرد که یکی از مهم‌‌ترین ویژگی‌های ورق‌های استیل نسوز وجود همین ماده خاص در ساختار آن‌ها است. این کروم است که ما اجازه می‌دهد تا از ورق استیل در ساخت مبدل حرارتی استفاده کنیم.

یکی دیگر از موادی که در این ورق‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند، نیکل است. نیکل نیز همانند کروم در ورق‌های استیل نسوز به ما اجازه می‌دهد تا خیال راحتی از بابت مقاومت حرارتی ورق مربوطه داشته باشیم و بتوانیم از آن‌ها جهت ساخت مبدل‌های حرارتی بسیار پیشرفته نیز کمک بگیریم.

مهم‌ترین مزیت‌های ورق‌های استیل نسوز

بهر‌گیری از ورق استیل در ساخت مبدل حرارتی مزایای متعددی دارد. اولین مورد، مقاومت در برابر خوردگی است. همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، به کارگیری سیالاتی با دمای بالا در مبدل‌های حرارتی عامل مهمی در رابطه با خوردگی آن‌ها است. چنانچه بتوانیم این مشکل مهم را حل کنیم، عملاً طول عمر مبدل حرارتی چندین برابر می‌شود. خوشبختانه ورق‌های استیل نسوز به ما در این زمینه یاری می‌رسانند.

مورد بعدی، مقاومت بالا در برابر شکل پذیری است. این یک موضوع فوق‌العاده مهم در رابطه با تولید مبدل‌های حرارتی محسوب می‌شود، زیرا اگر ورق‌های به کار رفته در ساختار آن‌ها به راحتی دچار تغییر شکل شوند،‌ امکان خارج شدن سیالاتی با حرارت فوق‌العاده بالا وجود دارد که خود امری به شدت خطرناک است.

ورق‌های استیل نسوز را می‌توان به راحتی و به شکل چند لایه در کنار هم قرار داد. این در حالی است که مواد اولیه قدیمی جهت تولید مبدل‌های حرارتی دارای چنین ویژگی مهم نبودند. با کمک ورق استیل در ساخت مبدل حرارتی پیشرفت‌های بزرگی شکل گرفته است به نحوی که امروزه کلیه تولیدکنندگان برتر این دستگاه‌ها، تنها به سراغ خرید ورق های استیل نسوز رفته‌اند و رضایت خاطر کاملی از آن‌ها داشته‌اند.

قیمت ورق‌های استیل

گفتیم که از ورق استیل در ساخت مبدل حرارتی استفاده می‌شود، اما باید پرسید که قیمت این ورق‌ها بر چه اساس است؟ برای پاسخ به این پرسش رایج در مورد ورق‌های استیل نسوز باید به پارامترهای گوناگونی اشاره کنیم که هر یک از آن‌ها به نحوی بر روی قیمت نهایی این محصولات اثر می‌گذارند.

اولین پارامتر مهم در این زمینه، به شرکت سازنده ورق ارتباط دارد. طبیعتاً محصولات ارائه شده توسط شرکت‌‌ها یا برندهای گوناگون یکسان نیستند و هر یک شرکت دارای روند تعیین قیمت مختص به خود است. از سوی دیگر، ضخامت ورق نیز می‌تواند بر روی قیمت نهایی ارائه شده به مصرف‌کننده موثر باشد.

پارامتر دیگری که باید به آن اشاره کنیم، نوع ورق است. ورق‌های ۳۱۰ به دلیل داشتن میزان بیشتری از کروم و نیکل نسبت به ورق ۳۰۹، دارای قیمت بیشتری هستند. بنابراین لازم است که در زمان خرید هر یک از این محصولات حتماً به نوع ورق مدنظر خود دقت کنید.

سخن پایانی

امروزه استفاده از ورق استیل در ساخت مبدل حرارتی به یک امر کاملاً ضروری تبدیل شده است. در صورت عدم رسیدگی صحیح به مبدل‌های حرارتی امکان تخریب کامل آن‌ها وجود دارد و به همین دلیل باید با بهره‌گیری از ورق‌های استیل نسوز چنین مشکلاتی را به طور کامل حل کرد. این ورق‌ها دارای کلیه ویژگی‌های موردنیاز ما جهت تولید مبدل‌های حرارتی هستند و با گذشت زمان هیچ‌یک از مزایای اولیه خود را از دست نمی‌دهند. از جمله مهم‌ترین ورق‌هایی که در این زمینه به کار گرفته می‌شوند می‌توانیم به مواردی همچون ورق استیل سیصد و ده و ورق استیل سیصد و نه اشاره کنیم که هر دو از پرفروش‌ترین ورق‌های استیل نسوز به شمار می‌روند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا