انواع ورق استیل 304 نازک برگ

توضیحات خرید ورق استیل 304

ورق استیل به صورت رولی:

  • ورق های زیر 2 میلیمتر هر کدام دارای عرض 1000 و 1220و1250 میلیمتر میباشند
  • ورق های بالای 2 میلیمتر هر کدام دارای عرض 1000 و1250 و 1500 میلیمتر میباشند

ورق استیل به صورت برگی:

  • ورق های استیل زیر 1 میلیمتر در ابعاد 1000*2000 و 1220*2440 و 1250*2500 میلیمتر موجود هستند
  • ورق های استیل زیر 1 میلیمتر در ابعاد 1000*2000 و 1250*2500 و 1500*3000 و 1500*6000 میلیمتر موجود هستند

ورق استیل 304 چیست؟

ورق استیل ۳۰۴ که به نوعی مشهور‌ترین نوع استیل در میان انواع ورق ها می باشد یکی از انواع فولاد ضدزنگ آستنیتی است. ورق استیل ۳۰۴ حاوی ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل می‌باشد. ورق استیل ۳۰۴ به شکل های مختلفی تولید می شود مانند لوله ، رول، ‌میله، ورق و سایر اشکال . این ورق استیل به دلیل ویژگی ها و خواص منحصر به فرد خود در صنایع بسیاری مانند صنایع غذایی به کاربرده می شود همچنین به دلیل قابلیت پولیش کاری مطلوب و تمیز کاری آسان در ساخت قاشق و چنگال و… به کار برده می شود. در ادامه در خصوص این موارد با جزئیات صحبت خواهیم کرد .

استاندارد های مربوط به ورق استیل 304

استاندارد AISI

استاندارد DIN

استاندارد بین المللی UNS

استاندارد دین (DIN) آلمان

ورق استیل ۳۰۴ در استاندارد دین (DIN) آلمان به نام فولاد ۱.۴۳۰۱ شناخته می شود.

لازم به ذکر است استیل ۳۰۴ با استاندارد دین آلمان یک از پرکاربرد ترین ورق های استیل می باشد .

بگیر و نگیر بودن استیل ۳۰۴ به چه معناست؟

در مقاله انواع ورق استیل، در یک دسته بندی کلی ورق های استیل را به ۲ دو دسته بگیرو نگیر تقسیم کردیم که استیل بگیر قابلیت جذب توسط آهن ربا دارد ولی استیل نگیر قابلیت جذب توسط آهن ربا ندارد با توجه به این تعریف ورق استیل ۳۰۴ یک استیل نگیر است چرا که هیچگونه خاصیت مغناطیسی ندارد به همین دلیل در اصطلاح بازاری و در میان فروشنده گان به آن فولاد نگیر ۳۰۴ نیز می گویند.

کاربرد‌های ورق استیل در صنایع مختلف

ورق استیل ۳۰۴ یکی از پر کاربرد ترین نوع فولاد در میان تمام ورق های استنلس استیل به شمار می رود و در صنایع مختلفی اعم از:

مقایسه ورق استیل ۳۰۴ با ۳۱۶

در کل می توانیم بگوییم، از نظر خواص مکانیکی هردو استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ تقریبا مشابه یکدیگر هستند ولی استیل ۳۱۶ در ترکیب خود مقدار بیشتری نیکل و مولیبدن دارد. برای درک بهتر مطلب قصد داریم ورق استیل ۳۰۴ را با با ورق استیل ۳۱۶ مقایسه کنیم.

مقاومت ورق استیل ۳۱۶ در برابر خوردگی و فرسودگی نسبت به ورق استیل ۳۰۴ بیشتر است البته لازم به ذکر است خاصیت ضد زنگ زدگی و مقاومت در برابر فرسودگی فولاد ۳۰۴ نسبت به بسیاری از فولاد های ضدزنگ بسیار مطلوب و قابل دفاع است .

ورق استیل ۳۰۴ را با قیمتی پایین‌تر نسبت به ورق استیل ۳۱۶ می توان تهیه کرد دلیل گران تر بودن استیل ۳۱۶ نیز به دلیل مقاومت بالاتر در برابر خوردگی، خصوصا در مقابل کلرید و همچنین وجود مقدار بیشتر عناصر نیکل و مولیبدن در ساختار این آلیاژ می باشد.

عناصر تشکیل دهنده ورق استیل ۳۰۴

در دو جدول زیر عناصر تشکیل دهنده ورق های استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ را قرار داده ایم تا با مقایسه آنها به درک عمیقی از مطلب رسیده و انتخاب بهتری داشته باشید.
ورق استنلس استیل ۳۰۴ عناصر آلیاژی / گرید
Min MAX
  0.07% کربن
17% 19.50% کروم
  2% منگنز
8% 10.50% نیکل
  0.05% فسفر
  0.02% گوگرد
  1% سیلیسیوم

ورق استنلس استیل 316

ورق استنلس استیل L۳۱۶

عناصر

MIN

MAX

MIN

MAX

0.08

0.03

کربن

16

18

16

18

کروم

10

14

10

14

نیکل

2

3

2

3

مولیبدن

2

2

منگنز

0.045

0.045

فسفر

0.03

0.03

گوگرد

0.75

0.75

سیلیسیوم

 –        

0.1

0.1

نیتروژن

انواع گریدهای ورق استیل ۳۰۴

استیل ۳۰۴ بهتر است یا ۳۱۶ ؟

برای این سوال پاسخ واحدی وجود ندارد و نمی توان برای تمام شرایط یک نسخه واحد پیچید در واقع بهتر است اینگونه پاسخ دهیم که بستگی به شرایط پروژه شما دارد به عنوان مثال اگر محدودیت مالی دارید و یا نیاز به شکل پذیری بالا دارید،  ورق استیل ۳۰۴ مناسب تر است برای شما ولی اگر در محیط پروژه محصول به آب تماس دارد و یا در معرض نمک قرار دارد استفاده از استیل ۳۱۶ توصیه میشود که هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت.

ویژگی های ورق استیل ۳۰۴

جهت دریافت مشاوره رایگان برای خرید انواع ورق استیل با ما در تماس باشید

آیا ورق استیل ۳۰۴ قابل بازیافت است ؟‌

در خصوص قابل بازیافت بودن باید گفت ورق های استیل ۱۰۰ درصد قابل بازیافت هستند و می توان آنها را ذوب کرد و مجددا قالب گیری کرد.

همچینین لازم به ذکر است، بخش عمده ورق های استیل در دنیا به شیوه بازیافت تولید می شوند. ورق استیل ۳۰۴ نیز از این قاعده مستثنی نیست و کاملا بازیافت پذیر است .

بازیافت ورق استیل 304

انواع ورق استیل ۳۰۴ به لحاظ ظاهر

همانطور که گفته شد ورق استیل ۳۰۴ از پرکاربردترین و پرتقاضا ترین ورق های استیل در بازار می باشد از این رو این ورق استیل در طرح ها و نقش های مختلف اعمم از :

طرح دار، خش دار،‌ میرور،‌ ورق براق،‌ ورق مات،‌ ورق رنگی (در رنگ‌های آبی،نقره‌ای، دودی ) تولید و عرضه می شود.

جوشکاری استیل ۳۰۴

اصولا فولادهای ضد زنگ آستنیتی در دسته جوش پذیرترین فولادهای پرآلیاژ در نظر گرفته می شوند که فولاد های ۳۰۴ و ۳۰۴l نیز در این دسته قرار می گیرند.

ورق استیل ۳۰۴ را می توان بلافاصله بعد از جوش کاری مورد استفاده قرار داد و نیازی به عملیات حرارتی آنیل برای افزایش مقاومت نسبت به خوردگی وجود ندارد.

استیل 304‌و L304 را می توان با تمام روش های ذوبی و مقاومتی مورد جوشکاری قرار داد.  حفظ مقاومت به خوردگی و اجتناب از ترک ۲ نکته کلیدی در جوشکاری ورق استیل 304  هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

 هر چه مقدار کربن در آلیاژ بیشتر شود، ممکن است رسوب کاربید ناشی از چرخه حرارتی درجوشکاری بیشتر شود که این موضوع میزان مقاومت به خوردگی را تحت تاثیر قرار می دهد به همین دلیل، استفاده از گریدهای با محتوای کربن پایین مثل ورق استیل 304L در چنین شرایطی نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید ورق استیل 430 کلیک کنید

همچنین در صورت استفاده از آلیاژهای حاوی کربن استاندارد، آنیل کامل باعث حل شدن کاربید کروم شده و بخش زیادی از مقاومت به خوردگی آلیاژ بازیابی می شود.  فلز جوش با ساختار تماماً آستنیتی بیشتر در معرض ترک حین جوشکاری می باشد. لازم به ذکر است، طراحی ورق استیل 304 و 304L طوری است، که پس از جوش با مقدار اندکی فریت انجماد می‌یابند تا میزان حساسیت ترک به کمترین حد برسد.

مقاومت ورق استیل

همانطور که گفته شد ورق استیل ۳۰۴ مقاومت مطلوبی در برابر خوردگی دارد ولی در بعضی از محیط ها نباید از این ورق استیل استفاده کرد به عنوان مثال در محیط هایی که دمای بالایی دارند استیل ۳۰۴ دچار خوردگی تنشی می شود و همچنین در محیط های کلریدی این ورق استیل ممکن است دچار خوردگی حفره ای شود. دقت کنید که هیچ یک از انواع ورق استیل به خودی خود بد ویا خوب نیستند بلکه همه چیز به پروژه و نیازهای شما مربوط می شود.

انتخاب هوشمندانه انتخابی است که نیاز های شما را رفع کند نه انتخابی که هزینه بیشتری برای آن کرده باشید. برای انتخاب هوشمندانه نیاز است انواع ورق استیل را بشناسید اگر در مورد این موضوع ابهام دارید توصیه می کنیم مقاله انواع ورق استیل را بخوانید.

قیمت استیل ۳۰۴

در خصوص قیمت ورق استیل ۳۰۴ باید بدانید که قیمت  ثابت و تعیین شده ای وجود ندارد و این محصول نیز همچون سایر محصولات با توجه به ضخامت، مقدار سفارش، ابعاد و سایر عوامل تعیین می شود همچنین در شرایط کنونی با توجه به وارداتی بودن محصول و همچنین متغیر بودن نرخ ارز که منجر به نوسان قیمت ها می شود نمی توان نرخ ثابتی برای این محصول تعیین کرد لذا نیاز است پیش از اقدام به ثبت سفارش ابتدا از فروشگاه‌های معتبرقیمت را استعلام بگیرید و سپس اقدام به خرید کنید .

پیمایش به بالا