ورق استیل چیست؟ کابردها و ویژگی‌های ورق استیل

آیا می دانید ورق استنلس استیل یکی از محبوب ترین و پر مصرف ترین انواع ورق فولادی در ایران است؟ ورق استیل یکی از انواع فولاد زنگ نزن می باشد که از آهن، کربن، کروم و در برخی موارد نیکل تشکیل شده است. ورق استیل به دلیل خواص فیزیکی و مکانیکی منحصر به فرد آن بسیار محبوب است. امروزه از ورق استیل به دلیل استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی در طیف وسیعی از صنایع استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب به طور کامل به معرفی انواع ورق استنلس استیل پرداخته‌ایم، از شما خوانندگان عزیز دعوت می کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

ورق استیل چیست

ورق استنلس استیل یکی از انواع فولاد زنگ نزن و از آلیاژهای مبتنی بر آهن است که به خاطر مقاومت عالی در برابر خوردگی و حرارت، شناخته می‌شود. وجود حداقل 10.5 درصد عنصر کروم در ترکیب آن باعث مقاومت بسیار بالا در مقابل خوردگی نسبت به دیگر انواع فولاد می‌شود. هرچند که مانند سایر فولادها، این نوع فولاد نیز اساساً از آهن و کربن تشکیل شده است، اما با افزودن چندین عنصر آلیاژی دیگر، به ویژه کروم، به سطح بالاتری از عملکرد و مقاومت ارتقا یافته است.

کاربرد های ورق استیل

به دلیل ویژگی ها و خواص منحصر به فرد ورق های استیل در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان مثال در صنایع تولید سیمان ، تولید کاغذ ، مواد شیمیایی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد برخی از از کاربردهای ورق استیل را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

کاربردهای ورق استنلس استیل

عناصر به کار رفته در ورق استیل 

در جدول زیر عناصر به کار رفته در ترکیب شیمیایی ورق استیل را مشاهده می کنید؛ لازم به ذکر است عناصر به کار رفته در ترکیب شیمیایی ورق استیل در هر گرید می تواند متفاوت می‌باشد.

آهن (Fe)

کربن (C)

کروم (Cr)

نیکل (ni)

مولیبدن (Mo)

منگنز (Mn)

سیلیکون (Si)

سولفور (s)

تیتانیوم (Ti)

نیتروژن (N)

ورق استیل بگیر و نگیر

در یک دسته بندی کلی انواع ورق استیل را می توان به دو دسته استیل بگیر و نگیر تقسیم بندی کرد.

  • ورق استیل بگیر خاصیت مغناطیسی داشته و جذب آهن ربا می شود.
  • ورق استیل نگیر خاصیت مغناطیسی نداشته و جذب آهن ربا نمی شود.

دلیل اصلی تفاوت استیل بگیر و نگیر در ترکیب شیمایی آنها است. هرچه استیل مقادیر بیشتری عنصر نیکل داشته باشد کمتر جذب آهن ربا می شود، از سوی دیگر استیل هایی که مقادیر بالایی عنصر کروم دارند بیشتر جذب آهن ربا می شوند. استیل های بگیر عموما از خانواده فولاد های فریتی هستند واستیل های نگیر از خانواده فولاد های استنیتی.

ورق های استیل نگیر به دلیل مقدار بیشتر کربن از سختی و استحکام بیشتری برخوردارند، در عوض ورق های استیل بگیر شکل پذیری بهتری دارند. در کل استیل های بگیر بدلیل کیفیت بالاتر و پرکاربرد بودن بیشتر مورد استتفاده قرار می‌گیرند و قیمت بالاتری دارند.

ویژگی های ورق استیل

ویژگی های ورق استیل

انواع ورق استنلس استیل

تا اینجا با اینکه ورق استیل چیست و چه کاربردهایی دارد آشنا شدیم، در این بخش به بررسی انواع ورق استیل بر اساس آلیاژهای آنها خواهیم پرداخت.  همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید انواع ورق استیل را می توان در ۵ سری طبقه بندی کرد. انواع استیل سری ۳۰۰ بیشترین کاربرد و فروش را دارند، و استیل۳۰۴   از این خانواده محبوب‌ترین گرید استنلس استیل در دنیاست.

البته برای ورق های استیل دسته بندی های متعددی وجود دارد، برای مطالعه بیشتر درمورد انواع ورق استیل می توانید مقاله انواع ورق استیل را مطالعه کنید.

دسته بندی انواع ورق اتسیل بر اساس آلیاژ

فولاد ضد زنگ سری ۲۰۰ 

استنلس استیل سری ۲۰۰ از خانواده فولادهای ضد زنگ آستنیتی است. این خانواده از فولادهای زنگ نز نسبت به سری ۳۰۰ از مقاومت کمتری در برابر خوردگی برخوردارند و به دلیل محتوای کم نیکل از قیمت پایین تری نسبت به استیل های سری ۳۰۰ برخوردارند.

ورق استیل ۲۰۱

از این گرید به عنوان جایگزینی کم هزینه برای استیل ۳۰۴ یاد می شود. این گرید نصف گریذد ۳۰۴ نیکل دارد ولی به جای آن عناصذ منگنز و نیتروژن به آن اضافه می شود که موجب افزایش استحکام آن نسبت که گرید ۳۰۴ می شود اما انعطاف پذیری و شکل پذیری کمتری نسبت به استیل ۳۰۴ دارد.

ورق استیل ۲۰۲

ورق استیل ۲۰۲ از خانواده فولادهای زنگ نزن آستنیتی است که شباهت زیادی به گرید ۳۰۲ دارد اما مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارد. استیل ۲۰۲ خاصیت معناطیسی ندارد و نسبت به انوااع استنلس استیل سری ۳۰۰ قیمت پایین تری دارد. این ورق قابلیت رنگ آمیزی دارد و دربازار تحت به نام ورق استیل رنگی نیز شناخته می شوند.

فولاد زنگ نزن سری ۳۰۰

ورق استیل سری ۳۰۰ گروهی از فولادهای ضد زنگ آستنیتی هستند که به دلیل داشتن مقادیر زیاد عنصر نیکل به عنوان استیل نگیر نیز شناخته می شوند. این گروه از فولادهای ضد زنگ به دلیل مقاومت عالی دربرابر خوردگی و شکل پذیری فوق العاده در بسیاری از صنایع و کاربردها مورد استفاده قرار می گیرند.

ورق استیل ۳۰۱

از ورق استیل 301 به عنوان جایگزین برای استیل ۳۰۴ یاد می شود. این گرید در حالت کار سرد بسیار مقام بوده و شکل پذیری عالی دارد. در استیل ۳۰۱ میزان عناصر کروم و نیکل کاهش داده شده تا بتوان خواص کار سرد را در آن مشاهده کرد. استیل ۳۰۱ یک استیل نگیر است و  اما با انجام کار سرد مغناطیسی می شود.

ورق استیل ۳۰۲

ورق استیل 302 به دلیل مقاومت بالا و مقاومت مناسب در برابر خوردگی، از خود به عنوان یک محصول پرقدرت خودنمایی می‌کند. ورق استیل 303 با میزان بیشتر گوگرد و فسفر، شکل‌پذیری بهتری را ارائه می‌دهد و به عنوان یک گزینه مطلوب در برخی از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق استیل ۳۰۴

ورق استیل 304 با دارا بودن 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل به نام “ورق استیل 18/8” هم شناخته می‌شود و یکی از انتخاب‌های پرکاربرد در صنعت استیل محسوب می‌شود. برای مطالعه بیشتر در مورد این گرید پرکاربرد می توانید مقاله ورق استیل ۳۰۴ چیست را مطالعه کنید.

ورق استیل L 304

ورق استیل L 304، نسخه با کمترین درصد کربن از استیل 304 است و برای جوشکاری بهتر مناسب است.

ورق استیل ۳۰۹

ورق استیل 309 با مقاومت حرارتی بسیار خوب، یکی از ورق‌های محبوب در صنایع مختلف استیلی است.

ورق استیل ۳۱۶

ورق استیل 316 با افزودن مولیبدن به کروم و نیکل، به عنوان یک گرید ضد زنگ دریایی شناخته می‌شود و در صنایع کشتی‌سازی و دریایی به وفور استفاده می‌شود. ورق استیل L 316 با کمترین درصد کربن از گرید 316 است و مناسب برای برخی از کاربردهای خاص است.

ورق استیل ۳۱۷

ورق استیل 317 با درصد مولیبدن بالا، خواص مطلوبی را ارائه می‌دهد و در برخی از شرایط خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق استیل ۳۲۱

ورق استیل 321 با خصوصیات نزدیک به استیل 304 و خواص جوشکاری مطلوب، یک گزینه متعادل در برخی از کاربردهاست.

ورق استنلس استیل سری ۴۰۰

  • ورق استیل 405: این ورق استحکام بالایی داشته و برای عملیات جوشکاری مناسب است.
  • ورق استیل 408: مقاومت حرارتی عالی دارد اما در برابر خوردگی مقاومت چندانی ندارد.
  • ورق استیل 409: به دلیل قیمت پایین، بیشتر در صنعت خودروسازی و به ویژه در قسمت اگزوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ورق استیل 410: مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش و خوردگی دارد.
  • ورق استیل 416: حاوی درصد بالایی گوگرد بوده و قابلیت ماشین‌کاری و شکل‌پذیری عالی دارد.
  • ورق استیل 420: کاربرد گسترده‌ای در صنایع غذایی و ظروف آشپزخانه مثل کارد و چنگال دارد.
  • ورق استیل 430: شکل‌پذیری عالی برای ساخت انواع لوازم تزیینی
  • ورق استیل 440: مقاومت فوق‌العاده بالا در برابر زنگ زدگی، برای لوازم خانگی
  • ورق استیل 446: برای کار در دماهای بسیار بالا مناسب است

خرید ورق استیل ۴۳۰

ورق استیل دکوراتیو

ورق استیل دکوراتیو به عنوان یک عنصر زیبا و متنوع، در پروژه‌های طراحی داخلی، ساختمانی، مبلمان، درب و پنجره، پوشش دیوار و سقف، و حتی در ساخت ظروف و لوازم تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق‌ها معمولاً از استیل ضد زنگ تولید می‌شوند تا در مقابل عوامل خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم باشند.

ورق استیل میرور (آینه ای)

ورق استیل آینه ای یا میرور یکی انواع ورق استنلس استیل می باشد که در برابر خوردگی و اکسید شدن، خط و خش و ضربه مقاومت مطلوبی دارد. ورق میرور در ابعاد و ضخامت های مختلف تولید می شود در مصارفی که زیبایی اهمیت زیادی دارد مانند ساخت قطعات آسانسور، نمای ساختمان و یا کاربردهای دکوراتیو مورد توجه است.

انواع ورق استیل فریتی و آستنیتی و ماتنزیتی

ابعاد ورق استیل

ورق استیل با ابعاد گوناگون به صورت مات، براق و خشدار تولید و روانه بازار می‌شود:

  • ورق ۱ * ۲ متر
  • ورق ۱٫۲۵ * ۲٫۵۰ متر
  • ورق ۱٫۲۲ *۲٫۴۴ متر
  • ورق ۳ * ۱٫۵ متر
  • ورق ۱٫۵ * ۶ متر
  • ورق ۲ * ۶ متر

 ابعاد ذکر شده همگی با ضخامت‌های گوناگون (نازک برگ و ضخیم برگ)  در دسترس هستند. عرض این ورق‌ها با اندازه‌های ۱.۰۰۰، ۱۲۵۰ و ۱۵۰۰ میلیمتر تولید و به بازار عرضه می‌شود. همچنین، ورق‌های استیل فابریک در ابعاد ۲۰۰۰ * ۱۰۰۰ میلیمتر، ۲۵۰۰ * ۱۲۵۰ میلیمتر، و ۱۲۲۰ * ۲۴۴۰ میلیمتر در دسترس می‌باشند.

جدول ضخامت ورق استیل

ضخامت (میلیمتر)

ابعاد (میلیمتر)

1.5

2000  x  1000

2.0

2000  x  1000

3.0

2000  x  1000

6.0

3000  x  610 &  1000  x  610

8.0

3000  x  610 &  1000  x  610

10.0

3000x  610 &  1000  x  610

12.0

3000  x  610 &  1000  x  610

15.0

3000  x  610 &  1000  x  610

20.0

3000  x  610 &  1000  x  610

25.0

3000  x  610 &  1000  x  610

30.0

3000  x  610 &  1000  x  610

40.0

3000  x  610 &  1000  x  610

50.0

3000  x  610  &  1000  x  610

فرمول محاسبه وزن ورق استیل

برای محاسبه وزن ورق استیل می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

وزن ورق استیل= طول × عرض × ضخامت× چگالی

خواص ورق استیل

ویژگی‌ها و خواص ورق استیل به دلیل ترکیب منحصر به فرد آلیاژها و اجزای آن شناخته شده‌اند. برخی از این خواص عبارتند از:

خاصیت ضدزنگ بودن استیل

یکی از خواص مهم ورق های استیل ضد زنگ بودن آنها است که به دلیل داشتن عناصری مانند کروم ایجاد می شود .  با اضافه شدن کروم، خاصیت ضد زنگ زدگی به استیل افزوده خواهد شد در واقع اگر استیل حداقل ۵/۱۰ ٪ کروم داشته باشد خاصیت ضد زنگ بودن را خواهد داشت .

بازیافت پذیری استنلس استیل

در خصوص قابل بازیافت بودن ورق های استیل باید  گفت که ورق های استیل صد درصد قابل بازیافت هستند و می توان آنها را  ذوب کرد و دوباره قالب گیری کرد. همچنین لازم به ذکر است که درصد بسیار زیادی از استیل های موجود در جهان به روش بازیافت تولید می شوند .

استحکام و سختی استیل

استحکام ورق‌های استیل به طور مستقیم به میزان کربن موجود در ترکیب شیمیایی آنها بستگی دارد. هر چقدر درصد وزنی کربن در آلیاژ استیل بالاتر باشد، سختی و استحکام کششی آن نیز افزایش می‌یابد. به صورت کلی ورق استیل های نگیر نسبت به ورق های بگیر، استحکام و سختی بیشتری دارند.

مقاومت در برابر خوررگی ورق استیل

فولاد ضدزنگ به دلیل حداقل ۱۰.۵ درصد عنصر کرومی که دارد به صورت مداوم توسط یک لایه غیر فعال اکسید کروم محافظت می شود. این لایه ترمیم شونده در اثر برخورد با

پرکاربردترین گریدهای استنلس استیل

طبق امار منتشر شده توسط انجمن جهانی استیل، گرید ۳۰۴ پرکابردترین گرید استنلس استیل در جهان است. استیل های ۳۰۴، ۳۱۶ و ۴۳۰ پرکاربردترین گریدهای فولاد زنگ نزن در ایران می باشند. بدلیل افزایش قیمت نیکل در بازار جهانی قیمت استیل ۳۱۶ نیز افزایش یافته است لذا گرید ۴۳۰ به عنوان جایگزینی ارزان برای گرید ۳۱۶ معرفی می شود.

نکات مهم هنگام خرید ورق استیل

برای خرید ورق استیل حتما از فروشگاه های معتبر که اصالت کالا را تضمین می کنند و امکان ارسال به سراسر کشور با بسته ویژه حمل استیل را دارند خرید کنید. یک تامین کننده خوب، مشتریان را در انتخاب گرید کمک می کند.

☎️ جهت استعلام قیمت انواع ورق استیل با ما تماس بگیرید ☎️

تولید ورق استیل در ایران

با توجه به عدم وجود زیرساخت‌های لازم و شرایط مناسب، آلیاژ استنلس استیل در ایران تولید نمی‌شود و این محصول به صورت وارداتی در بازار موجود است. به همین دلیل، بسیاری از تجار تصمیم به واردات این محصول استراتژیک از کشورهای خارجی گرفته‌اند. این آلیاژ از کشورهایی مانند آمریکا، آلمان، ژاپن، اوکراین، کره جنوبی، چین، آفریقای جنوبی و فرانسه واردات می‌شود.

در گذشته، این ورق‌ها از آمریکا، آلمان و ژاپن به ایران وارد می‌شدند؛ اما در حال حاضر بیشتر این ورق‌ها از کشورهایی نظیر چین، تایوان، کره جنوبی و آفریقای جنوبی به ایران وارد می‌شوند. البته سهم چین در این بازار نسبت به سایر کشورها بیشتر است.

شرکت های برتر تولید ورق استیل

فروشگاه مسیحا با شرکت‌های  TISCOو YONG JIN به مدت بیش از ۱۸ سال همکاری دارد. عمده نیازهای داخلی ما به ورق، از منابع خارجی تأمین می‌شود. برخی از شرکت‌های تولید ورق استیل خارجی که در این همکاری‌ها نقش داشته‌اند عبارتند از:

  • یوسکو تایوان (Yusco)
  • پوسکو کره (Posco)
  • وایسی تایوان
  • تسکو استیل کره جنوبی (Tesco steel)
  • تیسکو چین (Tisco)
  • ویراج هند (Viraj)

سخن پایانی

ورق استیل بدلیل ویژگی ها و خواص فوق العاده خود از مهمترین مواد اولیه بسیاری از صنایع محسوب می شود.  یکی مشکلات همیشگی مشتریان هنگام خرید ورق استیل، انتخاب بهترین گرید و تعیین ابعاد و ضخامت برای کاربرد مد نظرشان است. ما در فروشگاه فلزات مسیحا با خدمات مشاوره تخصصی کاملا رایگان به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین انتخاب را برای پروژه خود داشته باشید. امروز با ما تماس بگیرید تا تجربه ای متفاوت در خرید ورق استیل را رقم بزنید.

خرید ورق استیل از فروشگاه فلزات مسیحا

2 دیدگاه دربارهٔ «ورق استیل چیست؟ کابردها و ویژگی‌های ورق استیل»

    1. سلام دوست عزیز
      گرید 430 برای ساخت کابین آسانسور و… هم مقاومت خوبی داره و هم قیمتش مناسبه. با فروشگاه تماس بگیرید تا کارشناسان بهترین گرید مناسب با توجه به شرایط کارتون معرفی کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا