انواع ورق استیل

در خصوص انواع ورق استیل تعداد بسیار زیادی مقاله در سایت‌ها وجود دارد که عموما بسیار خسته کننده و شاید بیش‌از‌حد تخصصی می‌باشند، در این مقاله به ساده‌ترین روش ممکن انواع ورق استیل و تعدادی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌های آن را برای شما توضیح داده‌ایم.

پیش‌تر در خصوص اینکه ورق استیل چیست توضیح دادیم اگر هنوز نمی‌دانید ورق‌استیل چیست پیشنهاد می‌کنم ابتدا مقاله ورق استیل چیست را بخوانید.

اطلاعاتی بیشتر راجع به ورق استیل:

لازم است قبل از پرداختن به دسته‌بندی‌ها و طبقه بندی های اساسی‌تر و جامع تر، در ابتدا با یک دسته بندی کلی و ساده آشنا شوید؛  همان‌طورکه اشاره شد، در یک دسته‌بندی کلی ورق‌های استیل را به دو طبقه استیل بگیر که (جذب آهن ربا می‌شوند) و استیل نگیر که (جذب آهن ربا نمی‌شوند) تقسیم می کنند که در ادامه با دسته‌بندی‌های جامع و اساسی تر دیگری نیز آشنا خواهید شد.

دلایل اهمیت شناخت انواع ورق استیل :

همان‌طور که گفته شد ورق‌های استیل در طرح‌ها، اندازه‌ها و مدل‌های متنوع عرضه می‌شوند که هرکدام خواص و ویژگی‌های خاص خود را دارند، از این‌رو فهم دسته‌بندی‌ها و انواع ورق استیل برای کسانی که قصد اجرای پروژه خاصی رادارند ضروری است؛ چراکه باید بتوانید با توجه به پروژه و نیازهای خود ورق استیل مناسبی را برای اجرای پروژه خود پیدا کنید.

لازم به ذکر است، درنهایت تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب و خرید ورق استیل بر عهده خریدار است که خود این موضوع بر اهمیت شناخت انواع ورق استیل و دسته‌بندی آن تأکید می‌کند.

از استیل در صنعت هوافضا نیز استفاده می شود
از استیل در ساخت قطعات داخل و خارج هواپیما استفاده می شود که به دلیل خواص منحصر به فرد استیل است.

دسته بندی ورق های استیل :

برای اولین بار در دنیا انجمن آهن و استیل آمریکا (AISI)، انواع ورق ها را دسته بندی کرده و یک طبقه بندی جامعی را ارائه نمود که در این تقسیم بندی برای استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ نیز گروه ها و دسته هایی ایجاد شد که بر اساس مشخصات فیزیکی، شیمیایی، خاصیت ها و شرایط تولید آنها بوده است. درادامه به برخی از طبقه بندی های رایج مختصراً اشاره می شود:

  • برای خرید و فروش ورق استیل با متخصصان و کارشناسان فروشگاه مسیحا تماس برقرار فرمایید.

دو نوع معروف ورق استیل

الف) ورق استیل ساده کربنی

فولاد کربنی که به آن فولاد ساده کربنی که در لاتین (Plain Carbon Steel) نوشته می‌شود، یک عنوان کلی است که معرف دسته بزرگی از انواع فولاد است که اصلی‌ترین عنصر سازنده ان کربن است. از آنجایی که کربن نقش اساسی در این آلیاژها دارد، خواص فولاد به‌صورت ویژه‌ای به مقدار کربن موجود در آن‌ها وابسته است. این نوع فولاد به دلیل استحکام بالا در صنایع سنگین و اتومبیل و غیره بسیار استفاده می‌شود.

از ورق استیل در ساخت کارد و چنگال و سیار وسایل آشپزخانه استفاده می شود

از فولاد های کربنی و یا  (non-stainless-steel) برای ساخت چاقوهایی مثل چاقوی زنجان به خاطر قابلیت تیز شدنشان استفاده می شود.

استیل ساده کربنی از عناصر معمول مانند : سیلیسیم ، منگنز، گوگرد و فسفر تشکیل شده است.

لازم به ذکر است با افزودن سایر آلیاژها به این ترکیب، استیل ضدزنگ تولید می شود.

ب) ورق استیل آلیاژی

استیل‌های ضدزنگ یا استنلس استیل حاوی حداقل 11 درصد کروم هستند که اغلب با نیکل ترکیب می‌شوند تا در برابر خوردگی مقاومت کنند. برخی از فولادهای زنگ نزن، مانند فولادهای زنگ نزن یا ضدزنگ فریتی، مغناطیسی هستند، درحالی‌که برخی دیگر، مغناطیسی نیستند.

انواع ورق استنلس استیل :

ورق استیل ضدزنگ  که خود بخشی از استیل آلیاژی است، از مهم‌ترین ورق‌های استیل پرکاربرد و همه‌کاره در بازار جهان و ایران است. این نوع ورق که بسیار براق بوده و عموماً حدود 10 تا 20 درصد کروم دارد که از عناصر اصلی آلیاژی آنهاست. با این ترکیب، به فولاد اجازه می‌دهد تا در برابر خوردگی مقاوم باشد و به‌راحتی به اشکال مختلف قالب‌گیری شود. به دلیل دست‌کاری آسان، انعطاف‌پذیری و کیفیت، فولاد ضدزنگ را می‌توان در تجهیزات جراحی، کاربردهای خانگی، ظروف نقره و حتی به‌عنوان روکش بیرونی ساختمان‌های تجاری/صنعتی استفاده کرد.

سینک ظرف شویی ساخته شده از ورق استیل
به دلیل دستکاری آسان، انعطاف پذیری و کیفیت، فولاد ضد زنگ را می توان در تجهیزات جراحی، کاربردهای خانگی، ظروف نقره و حتی به عنوان روکش بیرونی ساختمان های تجاری/صنعتی استفاده کرد.

سایر طبقه بندی ها در خصوص ورق‌های استیل:

در خصوص دسته‌بندی انواع ورق استیل باید گفت که هیچ دسته‌بندی کامل و جامعی وجود ندارد و هرکدام از استانداردهای دسته‌بندی تعدادی از پارامترها را مدنظر قرار می‌دهند مثلاً تعدادی ورق‌های استیل را بر اساس ترکیبات و عناصر به‌کاررفته در آن دسته‌بندی می‌کنند و تعدادی بر اساس سایز و ابعاد و… در این دسته‌بندی 4 مدل متداول از ورق‌های استیل را که بسیار پرکاربرد هستند ولی کمتر به آنها پرداخته‌شده است قرار داده‌ایم.

الف ) ورق استنلس ضد خش :

همان‌طور که گفته شد استیل یک نوع آلیاژ فولادی است کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد و در انواع بسیار مختلفی تولید می‌شود استیل ضد خش یا ضد سایش یکی از انواع استیل است که در ادامه در خصوص آن توضیح خواهیم داد.

به‌طور کلی به دسته‌ای از  ورق‌های استیل  که در مقابل نفوذ اجسام سخت مقاومت از خود نشان می‌دهند  ورق استیل ضد خش  گفته می‌شود.

سختی این دسته از ورق‌های استیل نسبت به سایر ورق‌ها بیشتر می‌باشد که دلیل این سختی بیشتر، وجود عناصری مانند: منگنز، کروم، مولیبدن، تیتانیوم و …  می‌باشد که با کربن موجود دراین آلیاژ، فاز کاربید را تشکیل می‌دهند.

لازم به ذکر است که ملاک برای اندازه‌گیری سختی ورق‌های استیل با استانداردهای تعریف‌شده مانند سختی برینل، سختی راکول و سختی ویکرز اندازه‌گیری می‌کنند.

ب ) ورق استنلس ضد سایش :

در ابتدا لازم است که پیش از پرداختن به توضیحات مربوط به ورق استیل ضد سایش، ابتدا مفهوم سایش بیان شود. در واقع سایش به لغزش یک سطح بر روی سطح دیگر یا لغزش یک ماده بر روی ماده دیگر گفته می‌شود که درواقع یک عمل مکانیکی می‌باشد که این عمل منجر به پراکنده شدن ذراتی روی آن سطح و ایجاد ساییدگی سطحی می‌شود.

به‌عبارت‌دیگر، ورق استیل ضد سایش، فولادی است آلیاژی، با کربن بالا که به جهت تولید محصولی با خواص سختی بیشتر نسبت به فولاد کم‌کربن تولیدشده است.

این ورق استیل در مقابل سایش مقاوم است ولی از انعطاف‌پذیری پایینی برخوردار می‌باشد.

به‌عنوان نمونه ورق استیل ۳۲۱ به عنوان یکی از انواع ورق استیل ضد سایش معرفی می شود که شباهت زیادی با ورق ۳۰۴ دارد.

تفاوت ورق استیل ۳۲۱ با ورق استیل ۳۰۴ به دلیل آن است که ورق استیل ۳۲۱ دارای عنصر تیتانیوم (مازاد) می‌باشد و تا حدود ۵ برابر بیشتر کربن نسبت به ورق استیل ۳۰۴ دارد.

ج ) ورق استنلس ضخیم :

ورق‌های باضخامت بیش از ۲۰ میلی‌متر ورق ضخیم گفته می‌شود این ورقه‌ها کاربرد کاملاً صنعتی داشته و از خصوصیات آن می‌توان به ضد اسید بودن، خاصیت ضد خوردگی فیزیکی و شیمیایی اشاره کرد.

از ورق استیل ضخیم در صنایع بسیاری استفاده می‌شود که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می‌شود:

کاربرد در صنعت هوافضا تولید قطعات مسائل محصولات مرتبط در این صنعت

استفاده در صنایع خودروسازی و ساخت قطعات خودرو

در ساخت و تولید قطعات الکترونیک

تولید قطعات بزرگ و وسیع

ساخت پوشش برای ماشین آلات صنعتی و…

تزئینی در دکوراسیون داخلی و خارجی

استفاده‌های خاص در تولید تجهیزات گرمایشی و سرمایشی

کاربرد در ساخت آسانسور

از ورق استیل در ساخت اسانسور نیز استتفاده می شود.
از ورق استیل در سخت درب و سقف آسانسور نیز استفاده می شود البته باتوجه به شرایط ار انوع دیگر ورق استیل نیز می توان استفاده کرد.

د) ورق استنلس نازک

این ورق استیل یکی از سری محصولات فولادی است که ضخامتی کمتر از ۱‌میلی‌متر دارد این ورق استیل دارای خواصی مانند مقاومت در برابر خوردگی، استحکام کششی بالا، مقاومت بالا در برابر سایش، طول عمر بالا و همچنین دارای سطح صاف و صیقلی می‌باشد به‌ سبب همین ویژگی‌ها ورق استیل نازک در بسیاری از صنایع به‌کار برده می‌شود. ورق استیل نازک به‌صورت مات و براق و خش‌دار عرضه می‌شود. قیمت این ورق‌های استیل نیز مانند سایر ورق‌های استیل از وزن، ابعاد، عناصر تشکیل‌دهنده و همچنین روند و مدل تولید تأثیر می‌پذیرد از این‌رو لازم است پیش از اقدام به خرید حتماً مشاوره گرفته و از فروشگاه‌های معتبر قیمت را استعلام بگیرید.

همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد ورق استیل نازک ویژگی‌های بسیاری دارد، به‌عنوان مثال نازک بودن، داشتن سطح صاف، یکنواخت بودن و صیقلی بودن و سایر موارد.

ورق استیل نازک کاربردهای بسیاری دارد که در ادامه به تعدادی از کاربردهای این مدل ورق استیل اشاره خواهد شد:

استفاده در ساختار و قالب ساختمان‌ها

کاربرد در دکوراسیون داخلی

تولید سیستم لوله‌کشی و شیرآلات ساختمان و…

استفاده در طراحی و ساخت انواع پمپ‌های صنعتی

استفاده در ساخت ماشین‌آلات صنعتی

کاربرد در صنعت خودروسازی ساخت انواع مخازن صنعتی

تولید سقف و درب آسانسور

عرضه ورق استیل

لازم است بدانید که ورق استیل به دو صورت رول و شیت عرضه می شوند .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا