ورق استیل ۴۱۰ + عناصر تشکیل دهنده

مقدمه

پیش از پرداختن به نکات تخصصی در مورد ورق استیل ۴۱۰ لازم می دانم در ابتدا با زبانی ساده اطلاعات اولیه و نکات ضروری که برای فهم بهتر مطلب ممکن است به آن نیاز داشته باشید بپردازم. فولادهای ضدزنگ گرید 410 فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی حاوی 11.5 درصد کروم هستند که به دلیل همین ساختار مقاومت در برابر خوردگی خوبی را ارائه می دهند. با این حال، مقاومت در برابر خوردگی فولادهای درجه 410 را می توان با یک سری فرآیندها مانند سخت شدن، تمپر کردن و سایر روش‌ها افزایش داد. کوئنچ و تمپر می توانند ورق استیل 410 را سخت کنند.  از این ورق استیل معمولاً برای مصارفی که امکان خوردگی خفیف و همچنین نیاز به مقاومت در برابر حرارت و استحکام بالا هستند استفاده می شوند. فولادهای ضدزنگ مارتنزیتی با استفاده از تکنیک هایی ساخته می شوند که نیاز به عملیات حرارتی نهایی دارند. گرید های مارتنزیتی در مقایسه با گریدهای آستنیتی دارای مقاومت کمتری در برابر خوردگی می‌باشند.

نمونه ای از وزق استیل ۴۱۰ را در تصویر مشاهده می کنید.
ورق استیل ۴۱۰ دارای مقاومت کششی ۱۵۲۵ مگاپاسکال است. استیل ۴۱۰ تحمل بالایی در برابر گرما و دما داشته و میتواند تا حدود ۶۵۰ درجه را تحمل می کند بدون اینکه تغییری در ویژگی های آن ایجاد شود .

استاندارد دین (dIN)آلمان

ورق استیل ۴۱۰ ( فولاد ضد زنگ ۴۱۰)  در استاندارد دین (DIN) آلمان به نام فولاد ۱.۴۰۰۶ شناخته می شود . استیل ۴۱۰ یک استیل بگیر است (جذب اهن ربا می شود).

خواص و مشخصات کلی فولاد ۴۱۰

ورق استیل ۴۱۰ از سری فولاد های نسوز است. استیل ۴۱۰ در برابر عواملی همچون شرایط جوی ،‌گازها و حرارت از مقاومت بالایی برخوردار است. می باشد از این مدل ورق استیل هنگامی که نیاز به ویژگی هایی همچون مقاومت در برابر ساییدگی ومقاومت در برابر خوردگی به صورت همزمان نیاز باشد استفاده می شود ورق استیل ۴۱۰ دارای مقاومت کششی ۱۵۲۵ مگاپاسکال است . از ورق استیل ۴۱۰ در ساخت کارد و چنگال، پیچ و مهره و پیچ گوشتی استفاده می شود . استیل ۴۱۰ تحمل بالایی در برابر گرما و دما داشته و میتواند تا حدود ۶۵۰ درجه را تحمل می کند بدون اینکه تغییری در ویژگی های آن ایجاد شود.

آلیاژ ۴۱۰ در برابر اکسید کربن ، بخار آب ، گرما و سایش مقاومت مطلوبی دارد.

معرفی

پیش تر در مقدمه‌ای کلی، توضیحات و نکات اولیه را در مورد ورق استیل ۴۱۰، ارائه کردیم د در ادامه به مباحث اصلی و تخصصی می پردازیم.

فولاد ضد زنگ 410 به عنوان یکی از متداول ترین فولادهای مارتنزیتی شناخته می شود. این محصو حاوی بیش‌از11.5 درصد کروم است که مقاومت در برابر خوردگی متوسطی به آن می دهد. مارتنزیت 410 از طریق عملیات حرارتی با طیف وسیعی از روش‌ها قابل سخت شدن است. فولاد ضد زنگ 410 چه آنیل شده و چه سخت شده، خاصیت مغناطیسی را حفظ می کند. همچنین به دلیل سختی‌پذیری، جوش‌پذیری آن تقریباً ضعیف می‌شود. کاربردهای آن نیزدر دمای عملیاتی محدود می شود در واقع  زمانی که دما زیاد باشد، استحکام کاهش می‌یابد و زمانی که پایین باشد، شکل پذیری آن را تضعیف گردد. گرید 410 برای کاربردهایی که به استحکام بالا اما مقاومت در برابر خوردگی و حرارت متوسط ​​نیاز دارند مناسب است.
ویژگی های Stainless Steel 410
فولاد ضد زنگ 410 دارای استحکام کششی خوب، استحکام خزشی مناسب است اما در مقاومت در برابر خوردگی معمولی است.  به عنوان فولاد مارتنزیتی، ورق استیل 410 یکی از سخت ترین فولادهای ضدزنگ برای جوشکاری است. تعادل در خواص شیمیایی باعث می شود که فولاد ضد زنگ 410 دارای استحکام و سختی بالاتر و در عین حال شکل پذیری کمتری باشد.

چگالی استیل ۴۱۰:   7.65 گرم بر سانتی متر مکعب می باشد.

کاربردهای متداول استنلس استیل ۴۱۰ در ایران

از استیل ۴۱۰ در صنایع زیادی استفاده می شود در زیر به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد:

لوله های تاسیسات دیگ های بخار

مبدل های حرارتی

پره توربین های گازی

بخاری و سوپاپ

ساخت کارد و چنگال

تولید پیچ و مهره

ساخت پیچ گوشتی

نمونه‌ای از کاربرد استیل ۴۱۰ در ساخت توربین است.
ورق استیل ۴۱۰ از سری فولاد های نسوز است. استیل ۴۱۰ در برابر عواملی همچون شرایط جوی ،‌گازها و حرارت از مقاومت بالایی برخوردارند. می باشد از این نوع ورق استیل هنگامی که نیاز به ویژگی هایی همچون مقاومت در برابر ساییدگی ومقاومت در برابر خوردگی به صورت همزمان نیاز باشد استفاده می شود

بگیر و نگیر بودن ورق استیل ۴۱۰

در مقالات گذشته ورق های استیل را در یک دسته بندی کلی به دو سری استیل بگیر و نگیر تقسیم کردیم و گفتیم که استیل بگیر جذب آهن ربا می شود و استیل نگیر جذب آهن ربا نمی شود. مطابق این تعریف استیل ۴۱۰  از نوع استیل ضدزنگ بگیر بوده و دارای خاصیت جذب توسط آهن ربا می باشد. در اصطلاح بازاری به آن ورق بگیر ۴۱۰ نیز گفته می شود.

اگر با انواع دسته بندی های ورق استیل آشنا نیستید می‌توانید مقاله انواع ورق استیل چیست را بخواندید.

مقاومت در برابر خوردگی

ورق استیل 410 در برابر گازهای داغ، بخار، مواد غذایی، اسیدها و قلیاهای ملایم، آب شیرین و هوای خشک مقاوم هستند. این فولادها حداکثر مقاومت در برابر خوردگی و حرارت را از طریق سخت شدن به دست می آورند. با این حال، فولادهای درجه 410 نسبت به گریدهای آستنیتی و آلیاژهای فریتی درجه 430 که حاوی 17 درصد کروم هستند، مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارند. سطح صاف عملکرد بهتر فولادها را ارائه می دهد.

عناصر تشکیل دهنده

این ورق استیل در دسته فولادهای ضد زنگ یا به عبارتی استنلس استیل قرار می گیرد و با مشخصه X12Cr13 نیز معروف می باشد ترکیبات شیمیایی ورق استنلس استیل ۴۱۰ شامل:

کربن              ۰.۱۵ـ ۰.۰۵   درصد

سیلسیم            ۱ درصد

منگنز              ۱.۵ درصد

کروم              ۱۲.۵ درصد

گوگرد             ۰.۰۱۵ درصد

نیکل               ۰.۷۵ درصد

مقاومت در برابر حرارت آلیاژ ۴۱۰

ورق استیل 410 در دمای 650 درجه سانتیگراد مقاومت خوبی در برابر پوسته پوسته شدن دارند. با این حال، خواص مکانیکی آن در دماهای بین 400 تا 580 درجه سانتیگراد کاهش می یابد.

عملیات حرارتی ورق استیل ۴۱۰

آنیل کردن – فولادهای درجه 410 را می توان در دمای 815 تا 900 درجه سانتی گراد به طور کامل آنیل کرد و به دنبال آن خنک کننده آهسته کوره و هوا خنک می شود. فرآیند بازپخت فولادهای درجه 410 را می توان در دماهای بین 650 تا 760 درجه سانتیگراد و با هوا خنک انجام داد.

سخت شدن

سخت شدن ورق استیل410 را می توان در دمای 925 تا 1010 درجه سانتی گراد انجام داد و به دنبال آن کوئنچ با هوا و روغن انجام شود. بخش‌های سنگین درجه 410 باید با روغن خاموش شوند. تمپر کردن، برای افزایش خواص مکانیکی و سختی فولادهای درجه 410 نیز از این فرآیند پیروی می کند. انجام تمپر در دمای 400 تا 580 درجه سانتی گراد توصیه نمی شود.

جوشکاری فولاد ضدزنگ ۴۱۰

فولادهای درجه 410 را می توان با استفاده از تمام تکنیک های جوشکاری معمولی جوش داد، اما ابتدا باید در دمای 150 تا 260 درجه سانتی گراد و سپس عملیات بازپخت پس از جوش، برای کاهش ترک خوردگی، پیش گرم شوند. استفاده از میله های جوش در استیل 410 برای تمپرکردن و پس سخت شدن توصیه می شود. از میله های پرکننده درجه 309  می توان برای دستیابی به یک اتصال انعطاف پذیر استفاده کرد.

بر اساس استانداردهای AS 1554.6، الکترودها یا میله های درجه 309 برای جوشکاری فولادهای 410 ترجیح داده می شوند.

ماشینکاری آلیاژ ۴۱۰

فولادهای درجه 410 را می توان به راحتی در شرایط بسیار گرم یا آنیل ماشین کاری کرد. با این حال، ماشینکاری فولادهای درجه 410 اگر بالاتر از HRC30 سخت شوند، دشوار است.

کاربردهای ورق استیل ۴۱۰

فولادهای ضدزنگ گرید 410 در موارد زیر کاربرد دارند:

پیچ، بوش و مهره

برخی سازه های مرتبط با صنعت نفتی

شفت، پمپ و شیر

پله های نردبان معادن

توربین های گازی

از استیل ۴۱۰ برای ساخت پیچ و مهره استفاده می شود.
از استیل ۴۱۰ برای ساخت تجهیزات و لوازم بسیاری اعم از:
ساخت کارد و چنگال، پیچ و مهره، ساخت پیچ گوشتی اسفاده می‌شود

آیا ورق استیل ۴۱۰ در ایران تولید می شود؟

با توجه به عدم وجود زیرساخت های لازم ، شرایط مناسب و سایر عوامل موثر این آلیاژ در ایران تولید نمی شود و این محصول وارداتی است در نتیجه بسیاری از تجار اقدام به واردات این محصول استراتژیک نموده اند .

از کشورهای تولید کننده این محصول می‌توان به آمریکا ، آلمان ، ژاپن ، اوکراین ، کره جنوبی ، چین آفریقای جنوبی و فرانسه اشاره کرد.

در گذشته این استیل از امریکا ، آلمان و ژاپن هم وارد کشور می شدند اما در دحال حاضر بیشتر این ورقه ها از چین، تایوان، کره جنوبی و آفریقای جنوبی وارد کشور می شوند.

قیمت ورق استیل ۴۱۰

در خصوص قیمت ورق استیل ۴۳۰ باید بدانید که قیمت  ثابت و تعیین شده ای وجود ندارد و این محصول نیز همچون سایر محصولات با توجه به ضخامت، مقدار سفارش، ابعاد و سایر عوامل تعیین می شود همچنین در شرایط کنونی با توجه به وارداتی بودن محصول و همچنین متغیر بودن نرخ ارز که منجر به نوسان قیمت ها می شود نمی توان نرخ ثابتی برای این محصول تعیین کرد لذا نیاز است پیش از اقدام به ثبت سفارش ابتدا از فروشگاه‌های معتبرقیمت را استعلام بگیرید و سپس اقدام به خرید کنید .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا