کویل استیل و کاربرد های آن

کویل استیل و کاربرد های آن

کویل استیل بعد از فولاد دومین محصول فلزی است که در صنایع مختلف استفاده می‎شود. استیل جزو فلزاتی است که کاربرد بسیار گسترده تری نسبت به فولاد دارد. صنایع تولید تجهیزات پزشکی و داروسازی، تولید تجهیزات و ظروف آشپزخانه، خودروسازی صنعت برق و الکترونیک و… را می‎توان نام برد.

ویژگی‎هایی که استیل دارد آن را از فلزاتی مانند فولاد برتر کرده است. کشورهای مختلف رقابت بالایی در تولید این فلز دارند. از این رو برندهای معتبر و گوناگونی در برخی کشورها این محصول بسیار پرکاربرد را تولید می کنند.

استیل چیست؟ (Stainless Steel)

پیش از آشنایی با کویل استیل ابتدا با این فلز، ویژگی ها، ترکیبات و انواع آن آشنا می‎شویم. استیل یک نوع فلز بر پایه آهن است. در ترکیب اصلی آن آهن به عنوان عنصر پایه و اصلی شناخته می شود. کربن نیز با درصدهای مختلف (تا کمتر از 2%) به آن اضافه می شود. فولاد ضدزنگ با عنصر کروم و در موارد خاص با با نیکل از فولاد کربن متمایز می شود. افزودن کروم به فولاد کربنی (حدود 11%) آن را در برابر زنگ زدگی و لکه مقاوم می کند. هنگامی که نیکل به فولاد ضدزنگ کربنی اضافه می شود خواص مکانیکی آن را افزایش می دهد (چگالی، ظرفیت گرمایی و استحکام).

البته با توجه به نوع کاربرد در صنایع مختلف از عناصر مولیبدن و منگنز (1%) نیز استفاده می‌کنند. ترکیب منگنز و نیکل ویژگی خود ترمیمی یا همان ضد زنگ بودن را شکل می‌دهند. فلز استیل با ترکیبات مختلفی از عناصر تولید می‌شود که با نام گرید شناخته می‌شود. استیل چیزی در حدود 150 گرید در تولیدات جهانی را به خود اختصاص داده است. هر یک از آن‎ها دارای فرمول شیمیایی ویژه، خواص مکانیکی و فیزیکی مختص به خود هستند. دسته بندی‎های مختلفی برای استیل بیان شده است. یکی از این دسته بندی‎ها به شرح زیر می‎باشد:

  • ورق استیل بگیر: دارای ویژگی مغناطیسی است و به اصطلاح آهنربا را جذب می‎کند. در ترکیب شیمیایی آن میزان بالایی از عنصر کروم وجود دارد.
  • ورق استیل نگیر: خاصیت مغناطیسی ندارد.

ورق استیل بگیر از ورق استیل نگیر قیمت پایین تری دارد. دسته بندی دیگر برای ورق استیل عبارت است از:

  • مارتنزیتی
  • فریتی سری 400
  • آستنیتی سری 300
  • آستنیتی-فریتی (داپلکس)

بعد از تولید آلیاژ استیل آن را به دو صورت روانه بازار می‌کنند:

  • ورق استیل به شکل مربع یا مستطیل
  • کویل استیل

کویل استیل چیست؟

گفتم که بعد از تولید محصول نهایی به نام ورق استیل، آن را به دو شکل روانه بازار مصرف می کنند. یکی از این محصولات کویل استیل نام دارد. ورق‎های استیل تولید شده دارای طول زیادی هستند که به صورت رول پیچیده می‎شوند. برای حمل و جابجایی راحتتر آن را به شکل دایره یا رول آماده می‎کنند. فضای زیادی را اشغال نمی‌کند و در مساحت کم، حجم قابل توجهی کویل استیل قرار می‌گیرد.

این سبک از آماده سازی ورق‎ استیل، از اعوجاج و لب پر شدن آن جلوگیری می‎کند. ورق های استیل ضخامت بسیار نازکی دارند و در برابر نیروهای وارد شده و خمش، مقاومت کمی دارند. به عبارتی به راحتی شکل پذیر هستند. موارد ذکر شده دلایل مهمی برای این سبک از تولید هستند. هستند.

ناگفته نماند که باز کردن کویل استیل در کارگاه ها، توسط دستگاه های ویژه انجام می شود. در نتیجه می توان آن را در ابعاد و عرض های مورد نیاز برش زد.

مراحل تولید انواع استنلس استیل

در تولید انواع کویل استیل با گرید های مختلف، یک عامل مهم نقش تعیین کننده ای دارد. این عامل ترکیب عناصر شیمیایی برای تولید استیل می‎باشد. به عبارتی ترکیب آلیاژها و گاهی فروآلیاژ ها می‎توانند نوع گرید و کاربرد را تعیین کنند. مراحل تولید تمام آن‎ها یکسان است. برای دستیابی به کویل استیل باید مراحل زیر انجام شود تا محصول نهایی که کویل استیل است به دست بیاید.

کویل استیل

مراحل تولید کویل استیل

مراحل تولید کویل استیل عبارتند از:

ذوب مواد خام:

مواد خامی که از سنگ آهن یا قراضه به دست می‌آیند درون کوره قوس الکتریکی قرار می‌گیرند تا ذوب شوند. عناصر مورد نیاز بر اساس نوع و گرید، به مواد مذاب افزوده می‌شوند. افزودن عناصر، از قانون و ترکیب دقیق شیمیایی پیروی می‎کنند. مواد مذاب به پاتیل‎های بزرگ منتقل می‎شوند. درون قالب ‎ای بزرگ ریخته می‎شوند یا از روش ریخته گری برای تولید اسلب یا تختال استفاده می‎کنند. سپس باید آن‎ها را در محیط سرد منجمد کرد و عیوب سطحی را برطرف نمود. 

نورد گرم:

مرحله بعد در تولید کویل استیل، نورد گرم است. باید از میزان ضخامت اسلب‎ها کاست و آن‎ها را به ورق‎هایی با ضخامت کم و طول زیاد تبدیل کرد. بنابراین باید دوباره حرارت (1250 درجه سانتیگراد) داده می‎شوند. نورد گرم شامل مراحل گوناگونی است. با توجه به گرید و ضخامت اسلب، در چند مرحله پاس نورد انجام می‎شود تا به ضخامت مورد نظر برسد. ورق استیل یا کویل استیل سیاه به عنوان محصول نهایی به دست می آید.

عملیات آنیل اولیه و اسیدشویی:

این مرحله باعث بالا رفتن خواص مکانیکی ورق استیل می‎شود. کویل سیاه برای صنایعی کاربرد دارد که به زیبایی و براق بودن استیل اهمیت نمی دهند. بعد از حرارت دهی، در حمام اسید و آب قرار داده و شسته می‌شوند. این امر باعث سفید شدن سطح استیل می‎شود.

نورد سرد:

مرحله بعد برای تولید کویل استیل، روش نورد سرد است. از نیروی مکانیکی برای کم کردن ضخامت کمک می‎گیرند. جهت بهبود سطح ورق، آنیل و اسیدشویی نهایی روی آن انجام می‌شود. در نهایت ورق استیل بسیار براقی به دست می‌آید که در صنایع تولید ظروف، دکوری ها و… کاربرد دارند.

محصول نهایی:

شامل پولیش و برسکاری است تا ورق، به کیفیت نهایی برسد. سپس ورق‎های تولید شده به صورت کویل توسط دستگاه‎های ویژه‌ای پیچیده می‌شوند تا به مصرف صنایع برسند.

انواع ورق استیل

ورق های استیل تولید شده (کویل استیل) گروه‎ها و گریدهای مختلفی را شامل می‎شوند. انواع ورق استیل عبارتند از:  

  • ورق استیل رنگی: با نام ورق استیل دکوراتیو شناخته می‎شود. برای تولید ورق رنگی از عناصر شیمیایی مختلف استفاده می‎کنند. (آبی: تیتانیوم و آلومینیوم، رزگلد: زیرکونیوم، طلایی: تیتانیوم و… ).
  • ورق استیل طرحدار: دارای طرح‎های مختلفی است که برای تولید لوازم آشپزخانه و… استفاده می‎کنند. برخی از ورق‎های استیل طرحدار، رنگی هستند.
  • ورق استیل سری 200: در دو گرید 201 و 202 تولید می‌شود. از ترکیب کروم، نیکل و منگنز ساخته شده است.
  • کویل استیل یا ورق استیل سری 300: قابلیت شکل پذیری و جوشکاری دارد و در مقابل سایش، مقاوم است. در گریدهای 302، 303، 304، 304L، 309، 316، 316L، 317 و 321 تولید می‎شود.
  • ورق استیل سری 400: این نوع ورق برای جوشکاری تولید می‎شود.
  • ورق استیل سری 500: در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد، زیرا میزان کروم آن زیاد است.
  • ورق استیل سری 600: این گروه و گریدهای آن با توجه به نوع آلیاژ به کار رفته، تقسیم بندی می شود. گریدهای آن در شش گروه قرار دارند.

کویل استیل هایی که در گریدهای مختلف تولید می‎شوند دارای مختصات مخصوص به خود هستند. درصد عناصر، قابلیت برشکاری، ماشینکاری، جوشکاری، تنش تسلیم، چقرمگی و تنش تسلیم نهایی ویژگی های هر یک از گریدهای ذکر شده هستند. هر کدام از این مختصات، اهمیت ویژه ای دارند.

http://www.steelplatesforsale.com/blog/steel-coil-definition-and-classification.html

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا