تاریخچه ورق استیل

در این مقاله قصد داریم به بررسی تاریخچه ورق استیل از گذشته تا کنون بپردازیم و به تمام سوالت و ابهامات را در این مورد برطرف کنیم اگر می خواهید بدانید کاشف و مخترع ورق استیل (فولاد ضد زنگ) چه کسی بود و با اشخاص تاثیر گذار و شرکت های تولید کننده این محصول چه اشخاص و شرکت هایی بودند این مقاله بری شما نوشته شده است.

مقدمه ورق استنلس استیل

فولاد ضد زنگ چیست؟ بسیاری از افراد هیچ تصوری در  مورد این موضوع ندارند، اما همه چیز دقیقا در اطراف ما وجود دارد،  در واقع پس از مطالعه راجع به برخی از داستان های این ماده که یک متالورژیست برجسته آن را فلز معجزه گر (the miracle metal) نامیده است، شگفت زده خواهید شد. اکثر ما هر روز از ظروف استیل ضد زنگ استفاده می کنیم و یا از ساعت مچی با قاب و بند استیل استفاده می کنیم. قفسه های فولادی ضد زنگ در یخچال و فر وجود دارد و توستر، کتری چای و حتی سینک آشپزخانه نیز از جنس استیل است.

هری برلی (Harry Brearley)

عکس قدیمی از آقای هری بررلی کاشف و مخترع ورق استیل

سیستم اگزوز خودروها به جای فولاد معمولی از فولاد ضد زنگ ساخته می شود که به جای ۳ سال می توانند تا ۱۰ سال عمر کنند. در اینجا داستان شگفت انگیز هری برلی روایت می شود. یک متالورژیست خودساخته، که یکی از اولین کاشفان فولاد ضد زنگ بود و مدال طلای بسمر را دریافت کرد. در گذشته فولاد ضد زنگ، اغلب زمانی استفاده می شد که هدف تولید بهترین، بادوام ترین بود. برای مثال، محصولات زیبایی که فقط  با پول زیاد می توان خرید.

کمپانی خودروسازی رولز رویس

تصویر خودروی رولز رویس مدل ۱۹۲۹ را مشاهده می کنید که جلو پنجره از جنس ورق استیل دارد.
1929 Rolls-Royce

شرکت رولزرویس موتور یکی از اولین شرکت هایی بود که از فولاد ضد زنگ در خودروهای خود استفاده کرد. خودروی سال 1929 آنها چشمگیرترین طراحی جلو پنجره و همچنین رادیاتور قابل تصور را از فولاد ضد زنگ نقره ای به نمایش گذاشت. و یا در آمریکا در سال 1930، ساختمان اداری خودروساز والتر پی کرایسلر در شهر نیویورک افتتاح شد.

ساختمان کرایسلر

نمای ساختمان کرایسلر را مشاهده می کنید که از فولاد ضد زنگ ساخته شده است.

ساختمان کرایسلر یکی از بلندترین و زیبا‌ترین آسمان خراش جهان بود. 100 فوت(۳۰ متر) بالای برج با فولاد ضد زنگ پوشیده شده بود و آن را به زیباترین و قابل مشاهده ترین ساختمان در خط افق شهر نیویورک تبدیل کرده بود. در سال 1934، یک شرکت خودروسازی فیلادلفیا شانس خود را در ساخت قطار از جنس فولاد ضد زنگ برای راه آهن شیکاگو، برلینگتون و کوئینسی امتحان کرد. این قطار، قطاری ساده، سبک، مجلل و نقره‌ای بود که سریع‌ترین قطار جهان شد. طی 25 سال 3.2 میلیون مایل را طی کرد و اکنون در موزه علم و صنعت شیکاگو به نمایش گذاشته شده است.

طاق دروازه سنت لوئیس و ورق استیل

طاق در وازه سنت لوئیس از فولاد ضد زنگ ساخته شده است.

همچنین ارو سارینن معمار فنلادی تبار، طاق دروازه سنت لوئیس را طراحی کرد که در سال 1965 تکمیل شد. طاق 630 فوتی با روکش ضد زنگ یکی از بلندترین بناهای تاریخی است. سارینن می خواست این طاق هزار سال دوام بیاورد. فولاد ضد زنگ یک ماده گران قیمت بود که 15 برابر فولاد معمولی قیمت داشت. داستان درباره این است که چگونه یک متالورژیست جوان در سال 1970 در آزمایشگاه فرآیندی را کشف کرد که هزینه فولاد ضد زنگ را به نصف کاهش داد و فولاد بهتری تولید کرد. بخش دیگر داستان این بود که کشف چگونگی توسعه فرآیند تولید در مقیاس بزرگ 12 سال طول کشید. امروزه فولادهای زنگ نزن پس از آلومینیوم و فولاد به سومین فلز پرمصرف تبدیل شده اند.

فلزات و مواد باستانی مقاوم در برابر خوردگی

تاریخچه فولادهای ضدزنگ را شاید بتوان تا پیدایش مواد آهنی مقاوم در برابر خوردگی ردیابی کرد. برخی از این مواد قدیمی با قدمت هزاران سال هنوز هم وجود دارند. یک نمونه بارز از آن، اولین نسخه مصالح ساختمانی مقاوم در برابر خوردگی، در ستون آهنی دهلی است که در سال 400 پس از میلاد ساخته شد. آنچه این مواد قدیمی مقاوم در برابر خوردگی را از فولاد ضد زنگ امروزی متمایز می کند ماهیت دوام آنها است. این مواد باستانی بر خلاف فولادهای ضد زنگ امروزی که برای دوام به کروم متکی هستند، به دلیل محتوای فسفر بالایی که دارند، بادوام هستند.

آلیاژهای آهن کروم

اولین باری که آلیاژهای آهن و کروم در تلاش برای ایجاد مواد مقاوم در برابر خوردگی ساخته شد در سال 1821 بود. این کار توسط یک متالورژیست فرانسوی به نام پیر برتیه (Pierre Berthier) انجام شد. در آن روزها، آلیاژهای آهن و کروم عمدتاً در کارد و چنگال استفاده می شد. در قرن نوزدهم، متالوژیست ها توانستند آلیاژهای کم کربن با کروم بالا تولید کنند، ترکیبی که معمولاً در فولادهای زنگ نزن امروزی یافت می شود. با این حال، آلیاژهای کروم بالا از نظر ساختاری سالم نبودند و معلوم شد که برای استفاده مناسب به طور منظم بسیار شکننده هستند.

کشف Leon Guillet فرانسوی

توسعه فولادهای ضد زنگ به شکلی که امروزه آنها را می شناسیم، در دهه 1890 آغاز شد، زمانی که هانس گلدشمیت (Hans Goldschmidt) آلمانی فرآیند آلومینوترمی (ترمیت) را برای ایجاد آلیاژهای کروم بدون کربن ارائه کرد. تحقیقات در این زمینه در دهه اول قرن بیستم شدت گرفت تا اینکه (Leon Guillet) فرانسوی آلیاژهایی را ساخت که به عنوان فولادهای ضد زنگ طبقه بندی می شدند.

انجمن فولاد ضد زنگ آمریکا

توسعه، تحقیق و ساخت فولادهای ضد زنگ در خارج از اروپا نیز انجام شد. در ایالات متحده، کریستین دانتسیزن و فردریک بکت، صنعت فولاد ضد زنگ فریتی را آغاز کردند. سال 1912 یک دوره زمانی مهم در تاریخ فولاد ضد زنگ بود. در آن سال، فردی به نام الوود هاینز تصمیم گرفت درخواستی برای ثبت اختراع ایالات متحده در مورد آلیاژ فولاد ضد زنگ مارتنزیتی ارائه دهد. سرانجام در سال 1919، هاینز و ایالات متحده حق ثبت اختراع فولاد ضد زنگ مارتنزیتی را داشتند.

شخص دیگری به نام هری بررلی از آزمایشگاه تحقیقاتی براون فرث، ابتکار عمل برای صنعتی کردن آلیاژ فولاد ضد زنگ مارتنزیتی را به عهده گرفت. هنگامی که Brearly در سال 1915 برای ثبت اختراع ایالات متحده درخواست داد، متوجه شد که هاینز قبلاً درخواست خود را قبل از کشف خود ارائه کرده است. آنها به جای مبارزه با یکدیگر برای به رسمیت شناختن، متحد شده و با هم بودجه کافی برای هموار کردن مسیری برای تشکیل انجمن فولاد ضد زنگ آمریکا فراهم کردند. مقر این انجمن در پیتسبورگ، پنسیلوانیا واقع شده بود.

رشد عظیم اولیه فولاد ضد زنگ

در ابتدا، فولادهای ضد زنگ در سراسر ایالات متحده تحت برچسب های مختلفی فروخته می شد که بخشی از نام های تجاری مانند Allegheny Metal وNirosta Steel  بود. افراد در صنعت متالورژی نمی توانند با یک نام خاص برای ماده انقلابی موافقت کنند. برای مدت کوتاهی، توسط یک مجله تجاری به آن “فولاد غیرقابل تحمل” می گفتند. قبل از فروپاشی ماموت سال 1929، بیش از 25000 تن فولاد ضد زنگ تنها در ایالات متحده تولید و توزیع می شد. این افزایش اولیه در تولید و فروش، اساس موفقیت و محبوبیت نهایی فولاد ضد زنگ در سراسر جهان را ایجاد کرد.

تحولی در دنیای مدرن با ورق استیل

در حالی که آهن برای بیش از 1000 سال مورد استفاده قرار گرفته است، فولاد ضد زنگ نسبتا جدید است. اولین فولاد ضد زنگ حدود 100 سال پیش تولید شد که از دهه‌های میانی، دنیای مدرن را متحول کرده است و در کاربردها از صنعت ساختمان تا حمل و نقل یافت می شود.

برای مطالعه بیشتر در مورد ورق استیل و انواع آن می توانید با کلیک روی کلمه لینک به بخش مقالات سایت فروشگاه مسیحا رفته به مطالعه خود ادامه دهید.

فولاد ضد زنگ

هری برلی (Harry Brearley) اولین فولاد ضد زنگ واقعی را در سال 1913 اختراع کرد. او 12.8٪ کروم را به آهن اضافه کرد و فلزی تولید کرد که به نظر او در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم است. آقای برلی این فلز را در حالی کشف کرد که به دنبال راه حلی برای مشکل فرسایش لوله های تفنگ ارتش بریتانیا بود هنگامی که فولاد ضد زنگ برای اولین بار ساخته شد، پیشرفت ها به سرعت انجام شد. تا سال 1919، یک حق اختراع در مورد فولاد ضد زنگ مارتنزیتی و پیش زمینه برای فولاد ضد زنگ 410 امروزی به ثبت رسید. در سال 1929، ویلیام جی کرول فرآیند سخت شدن را کشف کرد. اولین فولاد ضد زنگ داپلکس (duplex) در سال 1930 در سوئد تولید شد.

برای مطالعه قسمت دوم تاریخچه ورق استیل روی کلمه لینک کلیک کنید و ادامه مقاله را مطالعه فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا