هرآنچه در مورد ورق استیل ۳۱۶ باید بدانید

تصویر یک ورق استیل ۳۱۶ را مشاهده می کنید.

مقدمه:

ورق استیل ۳۱۶ از سری ورق های آلیاژی ضد زنگ ( استنلس استیل ) می باشد این ورق استیل در استاندارد دین آلمان به فولاد ۱.۴۴۰۱ معروف است.

لازم به ذکر است که این ورق  با مشخصه X5CrNiMo17-12-2 نیز شناخته می شود.

ویژگی های استیل ۳۱۶ :

مقاومت در برابر گرما، قابلیت جوشکاری مطلوب ( قابیلیت جوش کاری هم با فلز پر کننده هم بدون فلز پر کننده) و ضد زنگ بودن از ویژگی های بارز گرد ۳۱۶ می باشد. لازم به ذکر است ساختار آستنیتی همچنین به این گریدها چقرمگی عالی می دهد.

آلیاژ ۳۱۶ معروف به گرید دریایی

ورق استیل ۳۱۶ در استانداردها به گرید دریایی نیز شناخته می شود از این ورق استیل در محیط های حاوی نمک بالا همچون مناطق ساحلی استفاده می شود ولی در آب های گرم دریایی از این ورق استیل به دلیل لایه خوردگی قهوه‌ای رنگی که در سطح آن ایجاد می شود استفاده نمی شود .

وجه تمایز استنلس استیل ۳۱۶ و۳۰۴

ورق استیل ضد زنگ ۳۱۶ و ۳۰۴ از نظر خاصیت مکانیکی و فیزیکی و همچنین عناصر تشکیل دهنده بسیار شبیه به یکدیگر می باشند در حقیقت وجه تمایز اصلی این دو ورق استیل  به دلیل وجود ۲ الی ۳ درصد عنصر مولیبدن در فولاد ضد زنگ ۳۱۶ می باشد. وجود عنصر مولیبدن موجب استحکام بالاتر و برتری خواص مکانیکی فولاد ضد زنگ ۳۱۶ در دمای بالا شده است.  فولاد ضد زنگ ۳۱۶ در مقایسه با استیل ۳۰۴ مقاومت بالاتری در برابر خوردگی و همچنین محیط های کلریدی دارد.

گرید 316 استاندارد حاوی مولیبدن است که از نظر اهمیت بعد از 304 در میان فولادهای ضد زنگ آستنیتی در رده دوم قرار دارد.  گرید ۳۱۶ نسبت به ۳۰۴ دارای مقاومت بیشتری در برابر خوردگی است، به ویژه مقاومت بالاتری در برابر خوردگی حفره ای و شکافی در محیط های کلرید. این گریدویژگی های شکل دهی و جوشکاری عالی دارد. استیل ۳۱۶ برای کاربرد در زمینه‌های صنعتی، معماری و حمل‌ونقل مناسب است.  درجه 316 همچنین دارای ویژگی  جوشکاری مطلوب است در واقع هنگام جوشکاری مقاطع نازک نیازی به عملیات آنیل پس از جوش نیست.

استیل ۳۱۶ بگیر است یا نگیر؟

در مقاله انواع ورق استیل، در یک دسته بندی کلی ورق های استیل را به ۲ دو دسته بگیرو نگیر تقسیم کردیم که استیل بگیر قابلیت جذب توسط آهن ربا دارد ولی استیل نگیر قابلیت جذب توسط آهن ربا ندارد. ورق استیل ۳۱۶ دارای خاصیت مغناطیسی نیست از این رو به آن ورق استیل نگیر(جذب آهن ربا نمی شود) ۳۱۶ نیز گفته می شود لازم به ذکر است و ورق های استیل نگیر در صنعت کاربرد بیشتری داشته و از قیمت بالاتری نیز برخوردارند.

انواع استیل ۳۱۶

ورق استL  ۳۱۶ آلیاژی است ، اصلاح شده که درصد کربن کمتری دارد. درجه H 316، با محتوای کربن بالاتر، در دماهای بالا کاربرد دارد،  البته درجه تثبیت شده Ti316 نیز وجود دارد.

عناصر تشکیل دهنده ورق استیل ۳۱۶

جدول عناصر تشکیل دهنده ورق استیل ۳۱۶ را مشاهده می کنید.

مقایسه استیل ۳۱۶ و ۳۰۴

در ادامه برای درک بهتر و عمیق تر مطلب قصد داریم دو گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ را با دید مقایسه ای مورد بررسی قرار دهیم. مقایسه این دو گرید از این جهت اهمیت دارد که به دلیل شباهت بسیار زیاد آنها حتی ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند که حتی در بسیاری از موارد این سوال مطرح می شود که چطور بفهمم به جای ورق استیل ۳۱۶ گرید ۳۰۴ در یافت نمی کنم؟ که د رپاسخ به این سوال باید گفت از روی ظاهر واقعا نمی توان تشخیص داد و باید برخی تست ها انجام شود تا مشخص شود.

استیل 304 چیست و چه کاربردی دارد؟

تصویر یک ورق استیل ۳۰۴ را مشاهده می کنید.
ورق‌استنلس‌استیل ۳۰۴ که به نوعی مشهور‌ترین نوع استیل در میان انواع ورق ها می باشد یکی از انواع فولاد ضدزنگ آستنیتی است. ورق استیل ۳۰۴ حاوی ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل می باشد .

ورق استیل 304، با محتوای کروم نیکل و کربن کم، پرکاربردترین فولاد ضد زنگ آستنیتی است. آلیاژهای آن همگی اصلاحاتی از آلیاژ 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل آلیاژ آستنیتی هستند. نوع 304 ثابت می کند که در برابر اکسیداسیون و خوردگی مقاوم است. ترکیبات منحصر به فرد این گرید فولاد، سهولت در ساخت و تمیز کردن را فراهم می کنند، از آلودگی محصول جلوگیری می کنند و انواع پوشش ها و ظاهر را ارائه می دهند. فولادهای زنگ نزن نوع 304 در محفظه های الکتریکی مقاوم در برابر خوردگی، قالب گیری و تریم خودکار، روکش چرخ، تجهیزات آشپزخانه، گیره شلنگ، منیفولد اگزوز، سخت افزار ضد زنگ، مخازن ذخیره سازی، مخازن تحت فشار و لوله کشی استفاده می شود.

برای مطالعه بیشتر در خصوص ورق استیل ۳۰۴ روی کلمه لینک کیلیک کنید.

عناصر تشکیل دهنده ورق استیل ۳۰۴

جدول عناصر تشکیل دهنده استیل ۳۰۴ را مشاهده می کنید.

ورق استیل 316 چیست و چه کاربردی دارد؟

آلیاژ گرید 316 یک فولاد ضد زنگ متشکل ازکروم و نیکل و از نوع فولاد آستنیتی است که مقاوم در برابر حرارت است همچنین از مقاومت بالاتری در مقایسه با سایر فولادهای کروم نیکل در مواجهه با بسیاری از انواع خورنده‌های شیمیایی مانند آب دریا، محلول‌های آب نمک و مانند آن، مقاومت بالایی دارد. از آنجایی که  استیل گرید 316 حاوی مولیبدن است، نسبت به 304 مقاومت بیشتری در برابر عوامل شیمیایی دارد. نوع 316 بادوام، ساخت آسان و با قابلیت جوشکاری مطلوب است. همچنین به طور قابل توجهی در برابر محلول های اسید سولفوریک، کلریدها، برومیدها، یدها و اسیدهای چرب در دمای بالا مقاوم تر است.

برای مطالعه بیشتر در مورد تفاوت های استیل ۳۱۶ و ۳۰۴ می توانید مقاله مقایسه ورق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ را مطالعه فرمایید.

مقاومت استیل 304  و 316 در برابر حرارت

در خصوصمقاومت در برابر حرارت یا مقاومت‌حرارتی فاکتور مهمی است که باید در هنگام مقایسه درجات مختلف فولاد ضد زنگ در نظر گرفته شود. محدوده ذوب 304 حدود 50 تا 100 درجه فارنهایت و بالاتر از گرید 316 است. اگرچه محدوده ذوب ورق استیل 304 بالاتر از گرید 316 است، اما هر دو مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون در سرویس های متناوب تا دمای 870 درجه سانتیگراد (1500 ℉) و در سرویس مداوم تا دمای 925 درجه سانتیگراد (℉1697) دارند.

فولاد ضد زنگ۳۰۴: گرمای زیاد را به خوبی کنترل می کند، اما استفاده مداوم در دمای 425-860 درجه سانتی گراد ممکن است باعث خوردگی شود.

استنلس استیل ۳۱۶: در دماهای بالاتر از ℃843 و کمتر از ℃454 (850 درجه فارنهایت) بهترین عملکرد را دارد.

جدول مقایسه عناصر ورق استیل ۳۱۶ و ۳۰۴

جدول مقایسه دو گرید استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ را مشاهده می کنید.

مقاومت در برابر خوردگی استیل ۳۱۶

ورق استیل ۳۱۶ مقاومت عالی در طیف وسیعی از محیط‌های جوی و بسیاری از محیط‌های خورنده  عموماً مقاوم‌تر از فولاد ۳۰۴ است. گرید ۳۱۶ معمولاً به عنوان استنلس استیل گرید دریایی” استاندارد در نظر گرفته می شود، اما در برابر آب گرم دریا مقاوم نیست. در بسیاری از محیط های دریایی 316 خوردگی سطحی را نشان می دهد که معمولاً به صورت رنگ قهوه ای قابل مشاهده است.

عملیات حرارتی ورق استیل ۳۱۶

برای باز پخت ابتدا تا دمای 1010-1120 درجه سانتیگراد گرم کنید و به سرعت سرد کنید. این گریدها را نمی توان با عملیات حرارتی سخت کرد.

جوشکاری استنلس استیل ۳۱۶

یکی از مهمترین خواص ورق استیل ۳۱۶ قابلیت جوشکاری مطلوب آن است نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که برای به حداکثر رسیدن مقاومت قسمت های سنگین این ورق استیل لازم است بعد از یکبار جوشکاری مجدداً جوشکاری شوند در صورتی که این مورد در ورق استیل گرید۳۰۴ وجود ندارد. لازم به ذکر است قابلیت جوشکاری ورق استیل ۳۱۶ به مراتب کمتر از ورق استیل ۳۰۴ است.

تصویر مرتبط با جوشکاری ورق

ماشینکاری استیل ۳۱۶

قابلیت ماشینکاری ورق‌های استیل در واقع طیف گسترده ای از عملیات ساخت مثل تراش‌کاری، فرز کاری، سوراخ‌کاری، و برشکاری به‌وسیله اره را شامل می شود.

به طور کلی ماشینکاری ورق های استیل آستنیتی دشوار است که فولاد ضد زنگ ۳۱۶ نیز مستثنی از این قاعده نیست.

قابلیت ماشینکاری ورق های استیل تحت تاثیر عوامل زیر می باشد:

سختی

ریز ساختار

چقرمگی

استفاده از ابزارآلات مناسب

عملیات روانکاری

کاربردهای معمول الیاژ ۳۱۶ عبارتند از:

تجهیزات به ویژه در محیط های کلرید.

تابلوهای معماری ساحلی، نرده، و تزئینات.

اتصالات قایق.

ظروف شیمیایی، از جمله برای حمل و نقل.

مبدل های حرارتی.

صفحات بافته شده یا جوش داده شده برای معادن، استخراج و تصفیه آب.

فنر

نیمکت و تجهیزات آزمایشگاهی

از ورق استیل ۳۱۶ در تولید تجهیزات ازمیشگاهی نیز استفاده می شود
از گرید ۳۱۶ برای تولید برخی از لوازم ازمایشگاهی استفاده می شود.

قیمت ورق استیل ۳۱۶

در خصوص قیمت ورق استیل ۳۱۶ باید بدانید که قیمت  ثابت و تعیین شده ای وجود ندارد و این محصول نیز همچون سایر محصولات با توجه به ضخامت، مقدار سفارش، ابعاد و سایر عوامل تعیین می شود همچنین در شرایط کنونی با توجه به وارداتی بودن محصول و همچنین متغیر بودن نرخ ارز که منجر به نوسان قیمت ها می شود نمی توان نرخ ثابتی برای این محصول تعیین کرد لذا نیاز است پیش از اقدام به ثبت سفارش ابتدا از فروشگاه‌های معتبرقیمت را استعلام بگیرید و سپس اقدام به خرید کنید .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا