مقایسه ورق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ و بررسی تفاوت های این دو گرید

مقدمه

در این مقاله به مقایسه ورق استیل ۳۰۴ و ورق استیل ۳۱۶ و بررسی تفاوت های  دو گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ خواهیم پرداخت. وقتی به فولاد ضد زنگ 304 و فولاد 316 در کنار هم نگاه می کنیم، به سختی می توان تفاوت بین آنها را متوجه شد. با این حال، در هنگام تولید فولاد ضد زنگ 304 و  316، تفاوت می تواند بسیار گسترده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دو نوع محبوب فولاد ضد زنگ به خواندن ادامه دهید.

تصویر ورق اسیتل ۳۰۴ را مشاهده می کنید.
ورق استیل ۳۰۴ که به نوعی مشهور‌ترین نوع استیل در میان انواع ورق ها می باشد یکی از انواع فولاد ضدزنگ آستنیتی است.

اولاً استیل 304 و 316 دو نوع محبوب و پرکاربرد  استنلس استیل هستند.

ثانیاً فولاد ضد زنگ باید  در محیط های مختلف  بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند، بنابراین درک تفاوت بین انواع آن هنگام انتخاب باید بر اساس نیاز مشتری صورت بگیرد.

ثالثاً هر دو فولاد بادوام هستند و مقاومت بسیار خوبی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارند. آنها همچنین از نظر ظاهر و آرایش شیمیایی تقریباً مشابه هستند، اما چندین تفاوت کلیدی دارند.

همکاران ما در فروشگاه فلزات مسیحا  کمک خواهند کرد شما به صورت عملی و واقعی تفاوت استیل 304 یا 316 را درک کرده و بعد دست به انتخاب بزنید.

برای درک و فهم تفاوت های این دو گرید ارزشمند، ادامه مقاله را باهم باشیم.

تصویر یک ورق استیل ۳۱۶ را مشاهده می کنید

چه چیزی استیل 304 یا 316 را تا این حد محبوب کرده؟

سطوح بالای کروم و نیکل موجود در استیل304 و 316 مقاومت بالایی در برابر حرارت، سایش و خوردگی به آنها می دهد. آنها نه تنها به مقاومت در برابر خوردگی شناخته شده اند، بلکه به دلیل ظاهر زیبا و سطح صاف و تمیز خود نیز شناخته شده اند.

هر دو نوع فولاد ضد زنگ در صنایع بسیاری استفاده می شوند. فولاد ضد زنگ 304 به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد زیرا بادوام است و به راحتی به اشکال مختلف مانند ورق فولادی ضد زنگ، میله فولادی ضد زنگ و لوله فولادی ضد زنگ تبدیل می شود. همچنین مقاومت فولاد 316 در برابر مواد شیمیایی و محیط های دریایی، آن را به یک انتخاب محبوب در میان تولیدکنندگان تبدیل کرده است.

استیل ضد زنگ 304 یا 316 چگونه دسته بندی می شوند؟

به طور کلی پنج کلاس فولاد ضد زنگ بر اساس ساختار کریستالی آنها (نحوه چیدمان اتم های آنها) سازماندهی شده اند. در این پنج کلاس، فولاد ضد زنگ 304 و 316 در کلاس آستنیتی قرار دارند. ساختار فولادهای زنگ نزن درجه آستنیتی آنها را غیر مغناطیسی می کند و از سخت شدن آنها توسط عملیات حرارتی جلوگیری می کند.

برای مطالعه بیشتر در مورد انواع ورق استیل روی کلمه لینک کلیک کنید.

یک مقایسه ساده برای ساختار این دو گرید این است که 304 حاوی 18٪ کروم و 8٪ نیکل است در حالی که 316 حاوی 16٪ کروم، 10٪ نیکل و 2٪ مولیبدن است. مولیبدن برای کمک به مقاومت در برابر خوردگی نسبت به کلریدها (مانند آب دریا و نمک های یخ زدا) اضافه می شود.

تشخیص استیل ۳۰۴ از ۳۱۶ از روی ظاهر

در خصوص اینکه چگونه می‌توانید متوجه شوید که به جای فولاد ضد زنگ 304، فولاد ضد زنگ 316 دریافت نمی‌کنید باید گفت شما نمی توانید فقط با نگاه کردن به آنها بفهمید. چراکه هیچ تفاوت قابل مشاهده ای بین دو قطعه یکسان ورق فلزی صیقلی وجود ندارد. به همین دلیل است که برای تأیید اعتبار آن به عنوان 304 یا 316، به یک گزارش آزمایش مواد (MTR) از مواد واقعی نیاز دارید.

استیل 304 چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق استیل 304، با محتوای کروم نیکل و کربن کم، پرکاربردترین فولاد ضد زنگ آستنیتی است. آلیاژهای آن همگی اصلاحاتی از آلیاژ 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل آلیاژ آستنیتی هستند. نوع 304 ثابت می کند که در برابر اکسیداسیون و خوردگی مقاوم است. ترکیبات منحصر به فرد این گرید فولاد، سهولت در ساخت و تمیز کردن را فراهم می کنند، از آلودگی محصول جلوگیری می کنند و انواع پوشش ها و ظاهر را ارائه می دهند. فولادهای زنگ نزن نوع 304 در محفظه های الکتریکی مقاوم در برابر خوردگی، قالب گیری و تریم خودکار، روکش چرخ، تجهیزات آشپزخانه، گیره شلنگ، منیفولد اگزوز، سخت افزار ضد زنگ، مخازن ذخیره سازی، مخازن تحت فشار و لوله کشی استفاده می شود.

تصویر یک ملاقه ساخته شده از فولاد ضد زنگ ۳۰۴

برای مطالعه بیشتر در مورد فولاد ضد زنگ ۳۰۴ می توانید مقاله ورق استیل ۳۰۴ را مطالعه کنید.

عناصر تشکیل دهنده ورق استیل ۳۰۴

جدول عناصر تشکیل دهنده عناصر ورق استیل ۳۰۴ را مشاهده می کنید.

ورق استیل 316 چیست و چه کاربردی دارد؟

فولاد ضد زنگ نوع 316 یک فولاد ضد زنگ متشکل ازکروم و نیکل و از نوع فولاد آستنیتی است که مقاوم در برابر حرارت است همچنین از مقاومت بالاتری در مقایسه با سایر فولادهای کروم نیکل در مواجهه با بسیاری از انواع خورنده‌های شیمیایی مانند آب دریا، محلول‌های آب نمک و مانند آن، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. از آنجایی که آلیاژ فولاد ضد زنگ نوع 316 حاوی مولیبدن است، نسبت به 304 مقاومت بیشتری در برابر عوامل شیمیایی دارد. نوع 316 بادوام، ساخت آسان و با قابلیت جوشکاری مطلوب است. همچنین به طور قابل توجهی در برابر محلول های اسید سولفوریک، کلریدها، برومیدها، یدها و اسیدهای چرب در دمای بالا مقاوم تر است. نکته اصلی این است که فولاد ضد زنگ نوع 316 هزینه اولیه کمی دارد، اما می‌توانید در قسمت پشتی آن صرفه‌جویی زیادی کنید – به خصوص اگر قرار است از محفظه شما در فضای باز استفاده شود. چیزی که ارزش آن را دارد که هنگام طراحی محوطه بعدی خود در نظر داشته باشید. در ادامه در یک جدول عناصر تشکیل دهنده هر دو استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ را در کنار هم بررسی خواهیم کرد.

برای ثبت سفارش یا اگر سوالی دارید، لطفاً همین امروز با شماره ۰۹۱۲۱۱۵۲۹۵۸ با ما تماس بگیرید.

مقاومت استیل 304  و 316 در برابر حرارت

مقاومت حرارتی فاکتور مهمی است که باید در هنگام مقایسه درجات مختلف فولاد ضد زنگ در نظر گرفته شود. محدوده ذوب 304 حدود 50 تا 100 درجه فارنهایت و بالاتر از گرید 316 است. اگرچه محدوده ذوب 304 بالاتر از 316 است، اما هر دو مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون در سرویس های متناوب تا 870 درجه سانتیگراد (1500 ℉) و در سرویس مداوم دارند. در 925 درجه سانتیگراد (1697℉).

304 SS: گرمای زیاد را به خوبی کنترل می کند، اما استفاده مداوم در دمای 425-860 درجه سانتی گراد (797-1580 درجه فارنهایت) ممکن است باعث خوردگی شود.

316 SS: در دماهای بالاتر از 843 ℃ و کمتر از 454 ℃ (850 درجه فارنهایت) بهترین عملکرد را دارد.

جدول مقایسه عناصر ورق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶

جدول مقایسه عناصر ورق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ را مشاهده می کنید.

تفاوت قیمت فولاد ضد زنگ 304 با 316

چه چیزی ورق استیل 316 را از ورق استیل 304 گران تر می کند؟ افزایش مقدار نیکل و افزودن مولیبدن در 316 باعث گرانتر شدن آن از 304 می شود. به طور متوسط ​​قیمت فولاد ضد زنگ 316 در حدود 40 درصد بالاتر از قیمت استنلس استیل 304 است.

فولاد ضد زنگ 316 یا 304؟ کدام بهتر است؟

هنگام مقایسه دو گرید استیل 304 و 316، هر دو مزایا و معایبی دارند در نتیجه تصمیم گیری درمورد اینکه از کدام یک برای چه کاربردهایی باید استفاده کرد بر عهده خودمان و یا مسئول اجرا پروژه است که این موضوع هم بر اهمیت شناخت انواع گرید های ورق استیل اشاره دارد. به عنوان مثال، فولاد ضد زنگ 316 نسبت به 304 در برابر نمک و سایر مواد خورنده مقاوم تر است. بنابراین، اگر محصولی تولید می کنید که اغلب در معرض مواد شیمیایی یا محیط های دریایی قرار می گیرد، 316 انتخاب بهتری است.

از طرف دیگر، اگر محصولی تولید می کنید که به مقاومت در برابر خوردگی قوی نیاز ندارد، 304 یک انتخاب کاربردی و اقتصادی است. برای بسیاری از کاربردها، استیل304 و 316 در واقع قابل تعویض هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا