بررسی جامع ورق استیل ۳۰۴ و کاربردهای آن

طبق آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی استیل، حدود ۵۰ درصد از بازار جهانی فولاد ضدزنگ متعلق به استیل ۳۰۴ می باشد. استنلس استیل ۳۰۴ پرکاربرد ترین گرید فولاد ضدزنگ در جهان است. این نوع فولاد آستنیتی حاوی 18 تا 20 درصد کروم و 8 تا 10.5 درصد نیکل در ترکیب عناصر غیر آهنی خود می باشد. استنلس استیل 304 به خانواده فولادهای ضدزنگ آستنیتی تعلق دارد و هدایت الکتریکی و حرارتی کمتری نسبت به فولادهای کربنی دارد. در مقاله قبلی راجعه به موضوع ورق استیل چیست کامل توضیح دادیم. نکات گفته شده در این مقاله به شما کمک می کند تا کالای مورد نظرتان را با دقت و اطمینان بیشتر خریداری کنید. لذا از شما خوانندگان عزیز دعوت می کنیم تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

ورق استیل ۳۰۴ چیست؟

استنلس استیل 304 یک فولاد نگیر (فاقد خاصیت مغناطیسی) است که مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد. این فولاد قابلیت شکل‌پذیری مطلوبی دراد و به همین دلیل در بسیاری از صنایع به کار برده می‌شود. مقاومت در برابر زنگ‌زدگی استنلس استیل 304 نسبت به فولادهای رایج بیشتر است. استیل 304 به شکل‌های مختلف مانند ورق، رول، لوله و میله در بازار عرضه می شود. و طبق استانداردهای اروپایی با کد EN 1.4301 معرفی می‌شود. این استیل مقاومت کمتری نسبت به گرید 316 دارد، اما از نظر قیمت به صرفه‌تر است.

کاربردهای ورق استیل ۳۰۴

استیل 304 دارای کاربردهای بسیار گسترده‌ای در صنایع است. کمتر صنعتی را می‌توان یافت که از استیل ۳۰۴ استفاده نکند. مقاومت بسیار بالای استیل 304 در برابر خوردگی و زنگ زدگی باعث شده تا از این آلیاژ در طیف وسیعی از صنایع استفاده شود. از جمله کاربردهای رایج این نوع فولاد زنگ نزن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربردهای ورق استیل ۳۰۴

ابعاد استنلس استیل ۳۰۴

ورق استیل در ابعاد و ضخامت های گوناگون در بازار عرضه می شوند. جهت مشاهده لیست کامل ابعاد و ضخامت+ قیمت وارد صفحه خرید ورق استیل ۳۰۴ شوید.

  • ورق استیل ۳۰۴ (نگیر) مات: از ضخامت ۰.۴ میلیمتر تا ۸ میلیمتر
  • ورق استیل ۳۰۴ (نگیر) براق: از ضخامت ۰.۴ میلیمتر تا ۲ میلیمتر
  • ورق استیل ۳۰۴ (نگیر) خشدار: از ضخامت ۰.۴ میلیمتر تا ۲ میلیمتر
  • ورق استیل ۳۰۴ (نگیر) میرور از: ضخامت ۰.۴ میلیمتر تا ۱ میلیمتر

در صورت نیاز به مشاوره برای انتخاب گرید و یا تعیین ابعاد و ضخامت کافی است با یکی از شماره های فروشگاه مسیحا تماس بگیرید؛ کارشناسان ما شما را در انتخاب بهترین گرید و تعیین ابعاد وضخامت راهنمایی خواهندکرد.

انواع فولاد زنگ نزن ۳۰۴ بر اساس پرداخت سطح

بعد از کسب اطلاعات اولیه درباره ورق استیل، حال وقت آن رسیده که با تنوع در استیل ۳۰۴ بیشتر آشنا شویم. به صورت کلی فولاد زنگ نزن ۳۰۴ بر اساس پرداخت سطح به چهار دسته  مات، براق، خشدار و میرور تقسیم می شوند.

به صورت کلی فولاد زنگ نزن ۳۰۴ بر اساس پرداخت سطحی به ۴دسته  مات، براق، خشدار و میرور تقسیم می شوند.

ورق استیل ۳۰۴ مات

ورق استیل 304 مات بیشتر در کاربردهای صنعتی و تجاری که نیاز به ظاهر زیبا و درخشان نیست، استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، ورق مات 304 به خاطر قیمت رقابتی در مقایسه با ورق‌های براق، جزو گزینه های اقتصادی بوده و به همین دلیل گزینه‌ای مناسب برای مصارف با بودجه محدودتر محسوب می‌شود.

ورق استیل ۳۰۴ براق

ورق استیل 304 براق، نوعی از فولاد ضدزنگ است که بدلیل فرآیندهای پولیش‌کاری سطحی  صاف و براق دارد. این ورق به دلیل داشتن عناصر کروم و نیکل، در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد؛ بنابراین، علاوه بر ظاهر زیبا، عملکرد فنی قابل قبولی هم ارائه می‌دهد. کاربردهای آن بسیار گسترده است و شامل مصارف دکوراتیو و تزئینی در ساختمان‌سازی، مبلمان، تجهیزات آشپزخانه و رستوران، قطعات خودرو و هوافضا، لوازم برقی و خانگی و تجهیزات پزشکی می‌شود. قیمت این ورق نسبت به سایر ورق ها بیشتر می باشد.

ورق استیل ۳۰۴ خشدار

ورق استیل 304 خشدار (no.4) از طریق فرآیندی به نام برس زنی، با ایجاد خطوط منظم و متوالی روی سطح استیل تولید می‌شود. این فرآیند در جهت‌های خاصی انجام شده تا الگوی یکنواخت و منظمی ایجاد شود. الگوی خش‌دار نه تنها بافتی زیبا و جذاب به ورق می‌بخشد، بلکه کارکردی مهم نیز دارد؛ شیارهای ایجاد شده علاوه بر افزایش مقاومت به سایش و کاهش نمایان شدن خط و خش، به کاور کردن لکه‌ها و نشانه‌های اثر انگشت کمک کرده و به این ترتیب، ظاهری همیشه تمیز و بدون لک به ورق استیل می‌بخشند.

ورق استیل ۳۰۴ میرور

در ساخت ورق‌های استیل میرور از انواع مختلف عناصر آلیاژی استفاده می‌کنند. عناصری مانند نیکل، مولیبدن و کروم، مهم‌ترین عناصری هستند که برای تولید این نوع ورق‌ها به کار می‌روند. نیکل و کروم باعث می‌شوند تا ورق‌ها در مقابل زنگ‌زدگی، مقاومت بالایی را از خود نشان دهند.

با فواید ورق استیل بیشتر آشنا شوید

استیل 304 یکی از رایج ترین و محبوب ترین فولادهای ضد زنگ مورد استفاده در صنعت ساختمان، تجهیزات آشپزخانه و دکوراسیون داخلی می باشد.  فولاد 304 بدلیل استحکام بالا، مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی در بسیاری از کاربردها گزینه اول می باشد. از دیگر ویژگی های بارز استیل 304 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت و دوام عالی در برابر خوردگی
  • زیبایی و جلوه بصری جذاب
  • قابلیت نظافت آسان و سریع
  • قابلیت شکل پذیری عالی
  • مناسب برای تمام شرایط آب و هوایی
  • مناسب برای استفاده در مناطق مرطوب

مزایا و معایب ورق استیل ۳۰۴

استیل ۳۰۴ به دلیل ویژگی‌ها و خواص مکانیکی منحصر به فرد خود بسیار محبوب است؛ البته این محبوبیت به معنای بی نقص بودن آن نیست. مسلماْ هر محصولی مزایا و معایب خود را دارد، استیل ۳۰۴ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این بخش، مزایا و معایب این گرید را بررسی خواهیم کرد:

مزیای استنلس استیل نگیر ۳۰۴

  • مقاومت مطلوب در برابر زنگ زدگی به دلیل مقادیر بالای کروم
  • شکل پذیری مطلوب استیل ۳۰۴ بدون ترک خوردگی
  • قابلیت جوشکاری عالی
  • مقاومت کششی مطلوبی به خصوص اگر کار سرد روی آن انجام شده باشد
  • تمیزکاری آسان استیل ۳۰۴
  • اقتصادی بودن استیل ۳۰۴
  • مقاومت عالی در برابر سایش و پارگی در دماهای زیاد

معایب استنلس استیل نگیر ۳۰۴

  • مناسب نبودن برای محیط‌های شور مانند ساحل (در محیط‌های ساحلی استیل ۳۱۶ گزینه مناسبی است)
  • امکان شکنندگی در دماهای بسیار بالا
  • بدلیل چگالی بالای استیل ۳۰۴ استفاده از آن برای مصارفی که نیاز به متریال سبک وزن هست توصیه نمی شود.
  • امکان خوردگی در صورت تماس مداوم با مواد شیمیایی

استانداردهای ورق استیل ۳۰۴

ورق استیل ۳۰۴ ورق استیل L ۳۰۴
AMS 5513 AMS 5511
ASTM A 240 ASTM A 240
ASTM A 666 ASTM A 666

آیا ورق استیل ۳۰۴ زنگ می زند؟

به صورت کلی ورق های استنلس استیل در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند با این حال استفاده از گرید اشتباه و نگهداری نامناسب می تواند در بلند مدت منجر به زنگ زدگی های سطحی و یا اصطلاحاْ آبزنگ شدن استیل شود.

استیل ۳۰۴ بهتره یا ۳۱۶؟

هنگام مقایسه دو گرید فولاد ضد زنگ 304 و 316، باید بدانید که هر دو مزایا و معایبی دارند. در نتیجه تصمیم گیری درمورد اینکه از کدام یک برای چه کاربردهایی باید استفاده کرد بر عهده خودمان و یا مسئول اجرا پروژه است که این موضوع هم بر اهمیت شناخت انواع گرید های ورق استیل اشاره دارد. به عنوان مثال، فولاد ضد زنگ 316 نسبت به 304 در برابر نمک و سایر مواد خورنده مقاوم تر است.  برای مصارفی که به مقاومت در برابر خوردگی بالایی نیاز ندارد، آلیاژ ۳۰۴  یک انتخاب کاربردی و اقتصادی است.

مقایسه استیل ۲۰۱ و ۳۰۴

فولادهای 304 و 201 دو فولاد مشابه هستند که ممکن است به اشتباه به جای یکدیگر استفاده شوند چرا که ویژگی‌های بسیار نزدیکی به هم دارند. با این وجود، تفاوت‌هایی وجود دارد که به خریداران کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشند. به عنوان نمونه، استیل 304 دارای میزان نیکل بیشتری نسبت به استیل 201 است.

استیل 201 به دلیل داشتن سطح کربن پایین‌تر، از قیمتی کمتری نسبت به استیل 304 برخوردار است. اما استیل 201 به خاطر داشتن منگنز بیشتر در ترکیبات خود، دوام بالاتری را ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، مقاومت در برابر خوردگی در استیل 304 به طور قابل توجهی بیشتر است، که استفاده از آن را در محیط های خورنده مناسب‌تر می‌سازد.

نحوه تشخیص استیل ۳۰۴ با ۲۰۱

در برخی موارد فروشندگان سودجو استیل ۲۰۱ را به جای استیل ۳۰۴ تحویل مشتری می دهند؛ برای جلوگیری از این دست اقدامات، پیشنهاد می کنم حتما از فروشگاه های معتبر  که اصالت کالا را تضمین می کنند استفاده کنید. در ویدیوی زیر یکی از روش‌های تشخیص استیل ۳۰۴ از ۲۰۱ را مشاهده می کنید.

استیل ۳۰۴ بگیر است یا نگیر؟

استیل 304 به طور معمول غیرمغناطیسی است (جذب آهن ربا نمی شود)، زیرا ساختار آستنیتی آن که به دلیل حضور عنصر نیکل حاصل می‌شود به طور طبیعی مغناطیسی نیست. با این حال، استیل 304 می‌تواند در برخی شرایط و پس از انجام برخی فرآیندها مانند کار سرد، جوشکاری یا سخت کاری، تا حدی مغناطیسی شود. اما به طور کلی، این گرید در بازار به نام استیل ۳۰۴ نگیر شناخته می شود.

آنالیز شیمیایی ورق استیل ۳۰۴

ورق استیل 304، که یکی از رایج‌ترین انواع فولاد ضد زنگ است، دارای ترکیب شیمیایی منحصر به فرد است که ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر خوردگی و قابلیت شکل‌پذیری عالی به آن می‌بخشد. در جدول زیر ترکیب شمیایی استیل ۳۰۴، L۳۰۴و H۳۰۴را مشاهده می کنید.

گرید کربن (c) منگنز (mn) سیلیسیم (si) فسفر (P) گوگرد (S) کروم (c) نیکل (ni) آهن (fe) نیتروژن
304 0.0 – 0.07 0.0 – 2.0 0.0 – 1.00 0.0 – 0.05 0.0 – 0.03 17.50 – 19.50 8.00 – 10.50 متعادل 0.0-0.11
304L 0.0 – 0.03 0.0 – 2.00 0.0 – 1.00 0.0 – 0.05 0.0 – 0.02 17.50 – 19.50 8.00 – 10.50 متعادل 0.0-0.11
304H 0.04 – 0.08 0.0 – 2.0 0.0 – 1.0 0.0 – 0.04 0.0 – 0.02 17.00 – 19.00 8.00 – 11.00 متعادل 0.0 – 0.10

در جدول فوق، سه استیل  304، L۳۰۴، و H 304  به چشم می‌خورند. شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که چه تفاوت هایی میان این سه نوع وجود دارد؟ در ادامه این مطلب، به بررسی دقیق و جزئی این سه نوع استیل خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

بررسی انواع استیل L۳۰۴، H ۳۰۴

میزان کربن موجود در استنلس استیل نوع 304 متغیر است و می‌تواند کم، زیاد یا در حد متوسط باشد. برای تعیین میزان کربن به کار رفته در این فولاد، از حروف اختصاری L برای Low (کم) و H برای High (زیاد) استفاده می‌شود. استیل L۳۰۴ حاوی کربن کمتری در ساختار شیمیایی خود می‌باشد، در حالی که استیل H 304 دارای میزان بیشتری کربن است. تغییرات میزان کربن در این نوع استیل تأثیر قابل توجهی بر خصوصیات مهمی چون استحکام، قابلیت جوشکاری و مقاومت کششی آن دارد.

استیل L۳۰۴

مقدار کربن در استنلس استیل L۳۰۴ کمتر از 0.03 درصد است. مقدار کمتر کربن امکان جوشکاری آسان‌تر این فولاد را فراهم می‌آورد، از این رو در کاربردهایی نظیر ساخت نرده و پله‌های استیل، که نیاز به جوشکاری وجود دارد، از این گرید استفاده می‌شود. استیل L 304 به سردکاری نیاز ندارد. در شرایط معمولی، استیل 304 و L۳۰۴ از نظر مقاومت در برابر خوردگی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. با این حال، پس از جوشکاری یا رفع تنش‌ها، استیل L۳۰۴ مقاومت بسیار بیشتری در برابر خوردگی مرزدانه‌ای نشان می‌دهد.

استیل H ۳۰۴

استنلس استیل H 304 به دلیل داشتن مقدار بیشتری کربن، قابلیت استفاده در دماهای بسیار بالا و بسیار پایین را دارد. ساختار آستنیتی این فولاد به آن استحکام و انعطاف‌پذیری در دماهای پایین می‌بخشد.

تاثیر هر عنصر بر خواص استنلس استیل ۳۰۴

هر یک از گریدهای استنلس استیل از ترکیب شیمیایی منحصر به فردی ایجاد شده اند که به انها خواص فیزیکی و مکانیکی منحصر به فرد می دهد: استیل ۳۰۴ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این بخش، به بررسی  ترکیب شیمیایی این آلیاژ و تأثیر هر عنصر بر خصوصیات نهایی این محصول پرداخته‌ایم:

نقش عنصر کروم بر خواص استیل ۳۰۴

حضور کروم در ورق استیل نگیر 304 نه تنها استاندارد اصلی در تعریف استنلس استیل است بلکه نقش کلیدی در مقاومت بی‌نظیر این آلیاژ در برابر خوردگی ایفا می‌کند. کروم با حداقل میزان 18 درصدی خود در ترکیب، به ایجاد سطحی مصون در برابر اکسیداسیون کمک کرده و همچنین به افزایش خصوصیات فیزیکی مانند استحکام کششی و سختی کمک می‌کند.

نقش عنصر نیکل بر خواص استیل ۳۰۴

نیکل در حدود 8 تا 10 درصد در ترکیب استیل 304 یافت می‌شود و برای حفظ ساختار آستنیتی آلیاژ، که به فرم‌پذیری و چقرمگی مثال‌زدنی می‌انجامد، الزامی است. این ساختار فلز را قادر به تحمل تنش‌های مکانیکی و سختی بالا در حال حفظ انعطاف‌پذیری آن می‌سازد.

نقش عنصر مولیبدن بر خواص استیل ۳۰۴

اگرچه مقادیر بالایی مولیبدن در استیل ۳۰۴ به کار نرفته است، اما همین مقدار اندک، تأثیر قابل توجهی بر مقاومت در برابر انواع خوردگی و مقاومت حرارتی آلیاژ دارد. حضور عنصر مولیبدن موجب افزایش سختی و استحکام، به ویژه در برابر خوردگی حاصل از کلرید و تنش‌های حرارتی می شود. همچنین به بهبود مقاومت خزشی و استحکام در دماهای بالا کمک می‌کند.

مشخصات فنی و خواص ورق استیل ۳۰۴

در این قسمت به بررسی مشخصات فنی ورق استیل 304 خواهیم پرداخت، که شامل ضخامت، ابعاد، مقاومت کششی، و تحمل حرارتی می‌شود. دانستن این اطلاعاتی کلیدی در راستای انتخاب هوشمندانه و مطمئن برای مصرف‌کنندگان و مدیران پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر در تحلیل این اطلاعات مشکل دارید اصلا نگران نباشید. همین امروز  با مشاورین ما در فروشگاه فلزات مسیحا تماس بگیرید تا شما را در انتخاب گرید مناسب و مشخص نمودن ابعاد و ضخامت مورد نیاز راهنمایی کنند.

مقاومت در برابر خوردگی فولاد زنگ نزن ۳۰۴

فولاد ضد زنگ ۳۰۴ در اکثر محیط‌ها مقاومت بالایی دربرابر خوردگی از خود نشان می‌دهد. البته هنوز هم در محیط های کلریدی گرم، ممکن است دچار خوردگی حفره‌ای و شیاری شود. همچنین، در صورتی که دما از ۶۰ درجه سلسیوس بیشتر شود، خطر خوردگی تنشی وجود دارد. در شرایطی که احتمال خوردگی شدید مطرح باشد و استیل ۳۰۴ با خطر خوردگی حفره‌ای و شیاری در محیط‌های اسیدی روبرو گردد، می‌توان از استیل ۳۱۶ به عنوان جایگزین استفاده نمود.

تحمل دمای استیل ۳۰۴

مقاومت حرارتی استیل ۳۰۴ به صورت متناوب تا ۸۷۰ درجه  یا در موارد پیوسته تا ۹۲۵ درجه سانتیگراد، مقاومت به اکسیداسیون قابل توجهی دارد. با این حال، استفاده مداوم از این فولاد در دماهای بین ۴۵۰ تا ۶۸۰ درجه سانتیگراد، در محیط های دریایی، توصیه نمی‌شود. چنانچه نیازمند استحکام بالا در دماهای بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ درجه سلسیوس باشیم، گرید H ۳۰۴ به عنوان یک انتخاب مناسب پیشنهاد می‌گردد.

عملیات حرارتی آلیاژ ۳۰۴

عملیات حرارتی بر روی استنلس استیل 304 موجب سخت‌شدن آن نخواهد شد. برای انجام فرآیند آنیلینگ، استیل 304 را باید تا محدوده دمای 1010 تا 1120 درجه سانتی‌گراد گرم کرد و سپس به سرعت خنک نمود.

جوشکاری استیل ۳۰۴

جوشکاری استنلس استیل 304 به روش فیوژن با کیفیت بسیار خوبی امکان‌پذیر است، چه با استفاده از مواد پرکننده (فیلر) و چه بدون آنها. برای جوش دادن استیل 304، معمولاً از فولاد زنگ ‌نزن گرید 308 به عنوان فیلر یا الکترود استفاده می‌شود. هنگام جوشکاری گرید L 304 نیز، مصرف فیلر L308 توصیه می‌گردد. قطعات جوش داده شده با ضخامت بیشتر معمولاً به فرآیند آنیل کردن پس از جوشکاری نیاز دارند، اما این فرآیند برای گرید 304L ضرورت ندارد. در مواردی که انجام عملیات حرارتی پس از جوشکاری مقدور نیست، می‌توان از گرید 321 به جای آن استفاده نمود.

خواص فیزیکی استیل ۳۰۴

چگالی دامنه نقطه ذوب مدول الاستیسیته (MOE) مقاومت الکتریکی هدایت حرارتی ضریب انبساط حرارتی
8.00 g/cm3 1450 °C 193 GPa 0.72 x 10-6 Ω.m 16.2 W/m.K 17.2 x 10-6/K

خواص مکانیکی استیل ۳۰۴

گرید/خواص مکانیکی استحکام کششی(MPa) استحکام تسلیم (MPa)min درصد ازدیاد طول سختی راکول (HR B) سختی برینل (HB)
ورق استیل 304 ۵۱۵ ۲۰۵ ۴۰ ۹۲ ۲۰۱
ورق استیل L 304 ۴۸۵ ۱۷۰ ۴۰ ۹۲ ۲۰۱
ورق استیل H ۳۰۴ ۵۱۵ ۲۰۵ ۴۰ ۹۲ ۲۰۱

قیمت ورق استیل نگیر ۳۰۴

برای مشاهده لیست قیمت ورق استیل ۳۰۴ وارد صفحه خرید ورق استیل ۳۰۴ شوید. اگر محصول یا ابعاد مد نظر شما در لیست وجود نداشت با یکی از شماره های فروشگاه تماس بگیرید.

سخن پایانی

در پایان، می‌توان گفت استیل 304 با خواص منحصربه‌فرد خود انتخابی مطمئن برای کاربردهایی است که نیازمند مقاومت در برابر خوردگی و استحکام بالا هستند. اما برای تضمین خرید بهترین ورق استیل متناسب با نیاز خود، بهره‌گیری از یک مشاوره دقیق برای انتخاب گرید بسیار مهم است. فروشگاه فلزات مسیحا با بیش از 28 سال تجربه در زمینه واردات و عرضه انواع ورق استیل در ایران، مفتخر است که با ارائه خدمات مشاوره تخصصی، اصالت و برتری کیفیت ورق‌های استیل را به شما تضمین نماید. با ما تماس بگیرید و تجربه‌‎ای مطمئن و موفق در خرید ورق استیل رقم بزنید.

مزایای خرید ورق استیل از فروشگاه فلزات مسیحا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا