ورق استیل آینه ای یا میرور چیست؟

آلیاژ‌های استیل به عنوان فولاد ضد زنگ‌ شناخته می‌شوند که می‌توان از آن‌ها در ساخت و تولید محصولات مختلفی استفاده کرد. ورق استیل آینه‌ای یا ورق استیل میرور، یکی از این آلیاژها است. ویژگی‌ها و خصوصیات بارز این نوع ورق‌ها باعث شده تا روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.  در این مطلب قصد داریم ویژگی‌ها و کاربردهای ورق استیل میرور را به شما عزیزان معرفی کنیم. اگر می‌خواهید در این مورد اطلاعاتی داشته باشید، با ما همراه شوید. اگر درباره ورق استیل سوال دارید مقاله ورق استیل چیست را مطالعه نمایید.

بررسی کلی ورق استیل میرور یا آینه‌ای:

در ساخت ورق‌های استیل آینه‌ای از انواع مختلف عناصر آلیاژی استفاده می‌کنند. عناصری مانند نیکل، مولیبدن و کروم، مهم‌ترین عناصری هستند که برای تولید این نوع ورق‌ها به کار می‌روند. نیکل و کروم باعث می‌شوند تا ورق‌ها در مقابل زنگ‌زدگی، مقاومت بالایی را از خود نشان دهند. همچنین اگر ورق استیل میرور را در مناطق دریایی و ساحلی قرار دهید، مولیبدن فعال شده و مقاومت ورق را در مقابل خوردگی بالا می‌برد. کیفیت سطح این نوع ورق‌ها به قدری بالا است که هیچ خط و خشی روی آن‌ها قابل مشاهده نخواهد بود.

ورق استیل میرور
ورق استیل میرور

برای انجام فرم‌دهی و فرایند نورد می‌توان از انواع ماشین‌آلات و روش‌های مختلف کمک گرفت. وقتی که عمل فرم‌دهی بر روی این ورق‌ها انجام می‌گیرد، ممکن است آسیب‌هایی به سطح آینه‌ای ورق وارد شود. در نتیجه احتمال دارد شاهد یک سری از خطوط و خط و خش بر روی ورق باشید که ناشی از عملیاتی مانند جوشکاری، فرهم‌دهی و… هستند.

برای از بین بردن این آسیب‌ها و خط و خش‌ها می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. برخی از مهم‌ترین روش‌ها برای این کار، شامل مواردی همچون پولیش‌کاری با درجات مختلف، الکتروپولیش، براق‌کاری، اسیدشویی و… می‌شوند. فراموش نکنید که تمامی این کارها باید توسط فردی مجرب و متخصص انجام گیرد تا آسیبی به ورق استیل آینه‌ای وارد نشود.

انواع ورق‌های استیل آینه‌ای

به طور کلی، این نوع ورق‌ها بر اساس مشخصات ظاهری‌شان در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند. یکی از متداول‌ترین روش‌های تقسیم‌بندی ورق‌های استیل میرور، بر اساس رنگ آن‌ها است. ورق‌های استیل آینه‌ای در رنگ‌های مختلفی تولید شده و در موارد متفاوتی از آن‌ها استفاده می‌شود. به طور کلی، این نوع ورق‌ها شامل انواع مختلف زیر هستند:

  1. ورق استیل میرور نقره‌ای: این رنگ ورق معمولاً در طراحی‌های مدرن بیشترین کاربرد را دارد.
  2. ورق استیل میرور طلایی: رنگ طلایی ورق‌های استیل میرور برای طراحی‌های لوکس استفاده می‌شوند. علاوه بر این، ورق طلایی برای ساخت اماکن مذهبی گزینه عالی و کارآمدی است.
  3. رنگ‌های دیگر: ورق‌های استیل آینه‌ای در رنگ‌های دیگری نیز وجود دارند که کمتر دیده شده‌اند. اما این رنگ‌ها نیز می‌توانند اثری جذاب و به‌یادماندنی در طراحی‌ها به وجود آورند. سایر رنگ‌های این ورق‌های استیل شامل موارد زیر می‌شوند:

ورق استیل میرور مسی رنگ

استیل میرور دودی رنگ

ورق استیل میرور با رنگ آبی کاربنی

لازم به ذکر است که ورق‌های استیل آینه‌ای در ضخامت‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌گردند. شما می‌توانید با توجه به نیاز خود یکی از انواع آن‌ها را انتخاب کرده و در پروژه موردنظرتان به کار ببرید. از رایج‌ترین ضخامت‌های ورق‌های استیل میرور می‌توان به 0.4، 0.5، 0.6، 0.7، 0.8 و 1 میلی‌متر اشاره کرد.

ویژگی‌های انواع ورق‌های استیل آینه‌ای

اگر قصد خرید این ورق‌ها را دارید، در ابتدا باید با ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  1. مقاومت بالا در برابر خط و خش
  2. ضد لک
  3. در برابر مایعات اسیدی و رطوبت تغییر رنگ نمی‌دهند.
  4. در برابر ضربه و دما استحکام و مقاومت بالایی را از خود نشان خواهد داد.
  5. قابلیت فرم‌پذیری و جوشکاری

کاربرد ورق‌های استیل آینه‌ای

کاربرد ورق‌های استیل میرور روز به روز افزایش پیدا می‌کند و امروزه می‌توان در اکثر صنایع، ردپایی از این محصولات مشاهده کرد. اما اصلی‌ترین کاربردهای آن‌ها عبارتند از:

  1. استفاده در صنایع ساختمانی
  2. لوازم تزئینی و دکوراسیون داخلی ساختمان
  3. ساخت درب ورودی و نرده
  4. استفاده در محیط آزمایشگاهی
  5. و…

مزایای اصلی ورق استنلس استیل آینه‌ای چیست؟

ورق استیل میرور دارای مزایا و ویژگی‌های گسترده‌ای است؛ به همین علت استفاده از آن در مکان‌های گوناگون امکان‌پذیر است. اگر بخواهیم از نظر زیبایی‌شناسی به این ورق‌ها نگاهی بیندازیم، باید بگوییم ظاهر جذاب، خیره‌کننده و فوق‌العاده‌ای دارند. اگر محصول در شرایط نامساعد محیطی قرار بگیرد، می‌تواند از خود مقاومت بسیاری در برابر عوامل مختلف محیطی داشته باشد، که رطوبت زیاد یکی از آن‌ها است. این ورق‌ها در برابر زنگ‌زدگی، کدر شدن و انواع خوردگی فلزات مقاومت بیشتری نسبت به سطوح مات و خش‌دار دارند.

زمانی که ورق استیل آینه ای در معرض محیط‌های با خورندگی بالا قرار می‌گیرد، تغییر رنگ نمی‌دهد و همین موضوع باعث خواهد شد همچنان کدر نشود و زیبایی خود را حفظ کند. به دلیل این ویژگی از ورق‌ استیل آینه‌ای در کاربردهای تزیینی و دکوراسیون داخلی و خارجی بهره برده می‌شود. از دوام بالای این محصولات در برابر دمای بالا نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. همچنین مقاومت خوبی در برابر خش افتادگی، ترک خوردن و شکستن دارند. تمامی این ویژگی‌ها در کنار هم جمع می‌شوند و ورق استیل آینه‌ای را تبدیل به یک انتخاب ایده‌آل در انواع کاربردهای معماری می‌کند.

معایب فولاد ضد زنگ صیقلی آینه ای چیست؟

ورق استیل آینه ای در کنار تمام مزایا، نقاط ضعفی نیز دارد که باید با آن‌ها آشنا شوید. همان‌طور که اشاره کردیم، این ورق‌ها از درخشندگی بالایی برخوردار هستند و همین ویژگی باعث خواهد شد تا برای حفظ درخشش به مراقبت و نگهداری مداوم نیاز داشته باشند. شاید اشاره کوچکی کافی باشد تا شاهد برجای‌ماندن رد انگشت روی سطح این ورق‌ها باشید (ورق استیل ضد اثر انگشت چیست؟). پس در مکان‌های عمومی و پرتردد میزان آلودگی افزایش پیدا خواهد کرد و این ورق‌ها زودتر درخشندگی خود را از دست می‌دهند.

بررسی قیمت ورق استیل آینه‌ای

افرادی که قصد خرید ورق استیل آینه ای را دارند، باید درباره پارامترهای فنی مربوطه آگاه باشند. یکی از مهم‌ترین پارامترها توجه به قیمت است. عوامل گوناگونی وجود دارند که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم روی قیمت ورق استیل آینه ای تأثیر می‌گذارند. شناسایی این پارامترها ضروری است. ضخامت یکی از پارامترها است. هرچقدر ضخامت درخواستی بیشتر باشد، به همان اندازه وزن و نهایتاً قیمت ورق استیل میرور بیشتر خواهد شد.

جمع‌بندی

ورق استیل آینه‌ای یک ورق ضد زنگ و خط و خش است که کاربردهای بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید این نوع ورق‌ها را در محیط‌هایی با رطوبت زیاد و آب‌های کلردار قرار دهید، بدون اینکه هیچ آسیبی به آن‌ها وارد شود. علاوه بر این، مقاومت بالایی در برابر ضربه و حرارت دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا