همه چیز در مورد ورق استیل ۲۰۱ 

تصویر یک ورق استیل ۲۰۱ را مشاهده می کنید.

مقدمه

از ورق استیل ۲۰۱ جایگزینی برای ورق استیل ۳۰۴ با هزینه ای کمتر یاد می شود در واقع اگر نیمی از نیکل ورق استیل ۳۰۴ را حذف کرده و به جای آن عناصر منگنز و نیتروژن اضافه شود ورق استیل ۲۰۱ را خواهیم داشت. به دلیل جایگزینی این عناصر ورق استیل ۲۰۱ دارای استحکام بالاتر نسبت به استیل ۳۰۴ می باشد. ورق استیل ۲۰۱ نسبت به ورق استیل ۳۰۴ انعطاف و شکل پذیری کمتری دارد همچنین این ورق استیل از لحاظ جوش پذیری بسیار عالی است.

معرفی

فولادهای زنگ نزن، فولادهای پرآلیاژی هستند که در مقایسه با فولادهای دیگر به دلیل وجود مقادیر زیادی کروم، مقاومت به خوردگی بالایی دارند. بر اساس ساختار کریستالی، آنها به فولادهای فریتی، آستنیتی و مارتنزیتی تقسیم می شوند. گروه دیگری از فولادهای زنگ نزن به عنوان فولادهای سخت شده با رسوب شناخته می شوند. آنها ترکیبی از فولادهای مارتنزیتی و آستنیتی هستند. فولاد ضد زنگ گرید 201 شکل پذیری خوب، مقاومت در برابر خوردگی  دارد. که از این جهت شبیه به فولاد ضد زنگ 301 است.

ورق استیل ۲۰۱ بگیر است یا نگیر ؟

در مقاله انواع ورق استیل، در یک دسته بندی کلی ورق های استیل را به ۲ دو دسته بگیر و نگیر تقسیم کردیم که استیل بگیر قابلیت جذب توسط آهن ربا دارد ولی استیل نگیر قابلیت جذب توسط آهن ربا ندارد با توجه به این تعریف ورق این تعریف ورق استیل ۲۰۱ را باید در یکی از دسته های بگیر و یا نگیر قرار دهیم که البته در مورد این آلیاژ به همین سادگی نیست چراکه استیل ۲۰۱ در شرایط آنیل نگیر است (غیر مغناطیسی) ولی با کمی کارسرد می تواند بگیر شود (مغناطیسی).

عملیات حرارتی

این سری از ورق های استیل قابلیت سخت شدن با عملیات حرارتی را ندارند.

جوشکاری

فولاد ضد زنگ درجه 201 را می توان با استفاده از تمام تکنیک های جوشکاری معمولی جوش داد. لازم به ذکر است، به دلیل آستنیتی بودن این ورق استیل قابلیت جوشکاری با هر دو روش مقاومتی و نفوذی را دارد.

کار گرم

فولاد ضد زنگ گرید 201 در دمای 1149-1232 درجه سانتیگراد (2100-2250 درجه فارنهایت) گرم کار می شود.

آنیل کردن

فولاد ضد زنگ درجه 201 در دمای 1010-1093 درجه سانتیگراد (1850-2000 درجه فارنهایت) آنیل می شود. برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن، دما نباید از ۱۰۹۳ درجه سانتیگراد (۲۰۰۰ درجه فارنهایت) تجاوز کند.

کاربرد های ورق استیل ۲۰۱

با توجه به ویژگی های منحصر به فرد و ورق استیل ۲۰۱ در بسیاری از صنایع و تولید بسیاری از قطعات به کار برده می شود که در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره می شود :

ساخت ادوات فلزی

تسمه های فلزی

تولید انواع کابل

مخازن برودتی

ساخت تریلر ها

واگن ها قطار و همچنین راه‌آهن

تولید تجهیزات پخت و پز

تجهیزات آشپزخانه

از ورق استیل ۲۰۱ در ساخت وسایل آشپزخانه استفاده می شود.

عناصر تشکیل دهنده ورق استیل ۲۰۱ :

عناصر تشکیل دهنده ورق استیل ۲۰۱ را مشاهده می کنید

مقایسه ورق سه گرید ۳۰۴،۲۰۱ و۳۱۶

در این بخش می خواهیم با نگاهی مقایسه ای هر سه گرید ۳۱۶، ۳۰۴ و ۲۰۱ را زیر ذره بین قرار دهیم تا به درک بهتر و عمیق تر مطلب کمک کند.

ورق استیل ۳۰۴

تصویر شیت استیل ۳۰۴ را نشاهده می کنید.
ورق استیل ۳۰۴ که به نوعی مشهور‌ترین نوع استیل در میان انواع ورق ها می باشد یکی از انواع فولاد ضدزنگ آستنیتی است.

فولاد ضد زنگ گرید ۳۰۴ رایج ترین و معمول‌ترین نوع فولاد ضد زنگ است. در واقع، این نوع فولاد ضد زنگ آنقدر رایج است که احتمالاً در لوازم خانگی و حتی شیر آب منزل شما استفاده شده است. فولاد ضدزنگ ۳۰۴ به دلیل محتوای نیکل بالاتر آن نسبت به سایر انواع فولاد ضد زنگ شناخته می شود. با توجه به افزایش مقدار نیکل، این امر باعث می شود که فولاد ضد زنگ نوع 304 کمی گرانتر از انواع دیگر باشد. با این حال، نیکل چیزی است که نوع 304 را کمتر در معرض خوردگی قرار می دهد.

اکنون می توانید متوجه شوید که چرا این نوع برای صنایع لوازم خانگی و لوله کشی جذاب است. در نهایت، قرار گرفتن در معرض عناصر خورنده چیزی است که کسب و کارها را به انتخاب ورق استیل 304 برای نیازهای خود سوق می دهد.

متأسفانه، در حالی که در برابر خوردگی مقاوم تر است، از دوام کمتری نسبت به سایر انواع فولاد ضد زنگ برخوردار است. هر نوع فولاد ضد زنگ مزایا و معایب منحصر به فردی دارد. هرکدام از آنها برای موقعیت‌های خاصی مناسب هستند.

برای مطالعه بیشتر در مورد ورق استیل ۳۰۴ روی کلمه لینک کلیک کنید.

عناصر تشکیل دهنده ورق استیل ۳۰۴ را مشاهده می کنید.

نوع 201

فولاد ضد زنگ ۲۰۱ را مشاهده می کنید.

فولاد ضد زنگ نوع 201 منحصر به فرد است. این بدان معنی است که ارزان تر است، اما میزان نیکل آن نیز بسیار کمتر است. بدون نیکل به اندازه کافی، در جلوگیری از خوردگی موثر نیست.

سطوح بالاتر منگنز کمک می کند تا نوع 201 یکی از قوی ترین انواع ورق‌های فولادی ضد زنگ باشد. صنایعی که این گرید را ترجیح می دهند، صنایعی هستند که به دنبال دوام بیشتر با هزینه کمتر هستند و نگران قرار گرفتن در معرض عناصر خورنده نیستند. مانند نوع 304، این گرید نیز معمولاً برای نیازهای لوله کشی استفاده می شود. اگرچه در برابر خوردگی مقاوم نیست، اما همچنان از مقاومت در برابر خوردگی خوبی برخوردار است.

فولاد ضد زنگ نوع 201 به ویژه در محیط های سرد مفید است، زیرا چقرمگی آن در هوای سرد حفظ می شود. برای جبران کمبود نیکل، متوجه خواهید شد که از منگنز و نیتروژن بیشتری تشکیل شده است.

به عنوان ارزان ترین نوع فولاد ضد زنگ، نوع 201 جذاب ترین به نظر می رسد. با این حال، در محیط های بسیار خورنده تا مدت زیادی دوام نمی آورد.

عناصر تشکیل دهنده ورق استیل ۲۰۱ را مشاهده می کنید

ورق استیل ۳۱۶

تصویر یک ورق استیل ۳۱۶ را مشاهده می کنید.

در حالی که نوع 201 کمترین مقاومت در برابر خوردگی را دارد و نوع 304 مقاومت بیشتری دارد، نوع 316 بیشترین مقاومت را دارد. همانطور که احتمالاً می توانید حدس بزنید، محتوای نیکل بالایی دارد. بدیهی است که این میزان نیکل بالا، نوع 316 را در دسته گران ترین ورق های فولادی ضد زنگ قرار می دهد. با این حال، برای برخی از صنایع، هزینه آن ارزش آن را دارد.

نوع 316 با نوع 304 تفاوت دارد زیرا دارای مولیبدن است، آلیاژی که با خوردگی مبارزه می کند. فولاد ضد زنگ نوع 316 برای موقعیت هایی که مدام در معرض نمک و کلرید می باشد بیشتر ایده آل است. در حالی که فولاد ضد زنگ نوع 304 انتخاب مقرون به صرفه تری به نظر می رسد، مقاومت آن در برابر نمک و کلرید یکسان نیست. این باعث می‌شود که سریع‌تر خراب شود و در دراز مدت زمانی که نیاز به تعویض آن دارید، هزینه بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت.

برای مقایسه جامع ورق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ می توانید مقاله مقایسه ورق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ را مطالعه نمایید.

جدول مقایسه عناصر ورق استیل ۳۱۶ و ۳۰۴ را مشاهده می کنید.

قیمت استیل ۲۰۱

در خصوص قیمت ورق استیل ۲۰۱ باید بدانید که قیمت  ثابت و تعیین شده ای وجود ندارد و این محصول نیز همچون سایر محصولات با توجه به ضخامت، مقدار سفارش، ابعاد و سایر عوامل تعیین می شود همچنین در شرایط کنونی با توجه به وارداتی بودن محصول و همچنین متغیر بودن نرخ ارز که منجر به نوسان قیمت ها می شود نمی توان نرخ ثابتی برای این محصول تعیین کرد لذا نیاز است پیش از اقدام به ثبت سفارش ابتدا از فروشگاه‌های معتبرقیمت را استعلام بگیرید و سپس اقدام به خرید کنید .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا